چه بخوریم تا حس بویایی و چشایی برگردد

چه بخوریم تا حس بویایی و چشایی ما بعد از ابتلا به کرونا برگردد؟

۰
چه بخوریم تا حس بویایی و چشایی ما بعد از ابتلا به کرونا برگردد؟
نمره 4.8 از 5 رای

زنگی کردن بدون حس بویایی و چشایی به شدت سخت است به خصوص برای کسانی که از ابتدای زندگی این حس را تجربه کرده اند. اما متاسفانه ۲ سال پیش طی اپیدمی ویروس کرونا درصد زیادی از مردم این کره خاکی را مبتلا کرد ، خوشبختانه تا حدودی این اپیدمی پشت سر گذاشته شده و بیشتر مردم جهان واکسینه شدند. اما ویروس کوید-۱۹ عوارض جانبی دارد که بعد از چند ماه همراه شما است. در ادامه به روش های درمان یکی از این عوارض با غذا خواهیم پرداخت.

چگونه بعد از ابتلا به کرونا مزه ها را احساس کنیم؟

اکثر افرادی که مبتلا به کووید-۱۹ بودند، از دست دادن حس بویایی و چشایی و را تجربه کردند. برخی پس از بهبودی دوباره حس های خود را به دست آوردن ، اما افراد هم هستند که هنوز با نبود این دو حس دست و پنجه نرم می کنند. در واقع، برخی از افراد گزارش می دهند که حس چشایی و بویایی آنها حتی پس از ماه‌ ها بهبودی از بیماری به حالت عادی برنگشته است. خبر خوب این است که میتوانید از برخی درمان‌ های خانگی کمک بگیرید تا بو و طعم غذا ها را دوباره احساس کنید!

۱- بازگشت حس چشایی با کوکی کره بادام زمینی

مواد مورد نیاز برای تهیه کوک کره بادام زمینی در خانه:

  • ۱ فنجان جو زودپز
  • ۳/۴ فنجلن کره بادام زمینی
  • ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین
  • ۱/۸ قاشق چای خوری نمک
  • ۱ قاشق چایخوری عصاره وانیل
  • ۱/۴ فنجان عسل
  • ۱ عدد تخم مرغ

فر را با دمای ۳۵۰ درجه گرم کنید. جو را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید و به مدت ۳۰ ثانیه آنرا چرخ کنید تا از آن آرد جو دوسر درست شود. در یک کاسه بزرگ، آرد جو، کره بادام زمینی، جوش شیرین، نمک، وانیل، عسل و تخم مرغ را با هم مخلوط کنید.

کوکی کره بادام زمینی

سپس گلوله های خمیر را به حدود ۱/۲ قاشق غذا خوری بردارید و روی یک ورقه پخت سیلیکونی یا کاغذ روغنی قرار دهید. گلوله های خمیر را با کف دست فشار دهید. ورقه پخت را در فر قرار دهید و به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه بپزید. کوکی ها وقتی از فر خارج می شوند نرم و لطیف خواهند بود ، اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه خنک شوند و سپس آنرا میل کنید.

۲- شات های آب سیب ، رنجبیل ، لیمو  و سرکه

یکی از بهترین راه های برای برگرداندن حس چشایی و بویایی از دست رفته نوشیدنی های ساده خانگی است که در ادامه مواد مورد نیاز برای تهیه آنرا لیست کرده ایم:

  • ۲۲۰ گرم زنجبیل
  • ۱ عدد لیمو ترش آب گرفته شده
  • ۲/۳ فنجان سرکه سیب
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل
  • نک قاشق چای خوری نمک

زنجبیل را پوست بکنید ، سپس آنرا به ۱۰ تا ۱۲ تکه خرد کنید و نبض کنید. با استفاده از غذاساز یا آسیاب دستی آنرا به قدی آسیاب کنید تا یک دست شود.

آب سیب و لیمو

پوست و آب لیمو، سرکه، عسل و نمک را به زنجبیل اضافه کنید ، تا زمانی که مخلوطی غلیظ بدست آید. مقدار کمی از آنرا با قاشق در درون شات های کوچک برزید و میل کنید.

۳- روغن کرچک

در هر سوراخ بینی یک قطره روغن کرچک گرم بریزید. لازم است دو بار در روز اینکار را انجام دهید تا بهترین نتیجه حاصل شود.متخصص گوش ، حلق و بینی دکتر آنکیتا گوپتا می گوید: این تمرین برای از بین بردن التهاب موجود در مجرای تنفسی و برگنداندن حس بویایی مفید است.

کرچک

۴- سیر

۲ تا ۳ حبه سیر خرد شده را به یک فنجان آب اضافه کنید و آنرا در یک شیرجوش بجوشانید. پس از خنک شدن مخلوط، آن را از صافی رد کنید و بنوشید. خواص ضد التهابی سیر می تواند به درمان گرفتگی بینی کمک کند.

سیر برای درمان حس بویایی

۵- لیمو و عسل

آب لیمو و یک قاشق چای خوری عسل را به لیوان آب ولرم اضافه و به خوبی آنرا مخلوط کنید. می توانید بلافاصله این مخلوط را بنوشید. این نوشیدنی علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند به بازگشت طعم و  حس بویایی کمک کند.

عسل و لیمو

ما در مطالب پیشین آموزش درمان سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان با معجون عسل، لیمو و دارچین را آموزش داده ایم در صورت تمایل این مطلب را مطالعه کنید.

۶- زنجبیل

برای بازیابی حس بویایی و چشایی میتوانید یک تکه زنجبیل پوست کنده شده را بردارید و به آرامی بجوید. اینکار را در فواصل زمانی معین انجام دهید. اگر نمی توانید زنجبیل را مستقیما بجوید، چای زنجبیل مصرف کنید. این کار را هر روز انجام دهید. رایحه زنجبیل قوی است و می تواند حس بویایی و چشایی شما را تقویت کند.

زنجبیل

۷- نعناع

ده برگ نعناع تازه را بردارید و به یک فنجان آب به آن اضافه کنید ، سپس مواد را در یک قابلمه بجوشانید. پس از سرد شدن آنرا صاف کرده و مقداری عسل به آن اضافه کنید. بلافاصله آن را بنوشید. این ترکیب بسیار قوی است و خواص ضد التهاب و ضد میکروبی دارد ، که می تواند حس بویایی و چشایی شما را بازگرداند.

نعناع برای درمان حس چشایی

۸- به اندازه کافی آب بنوشید

نوشیدن آب زیاد به رفع سرفه خشک کمک میکند و بدن شما را هیدراته نگه میدارد که این می تواند به روند بهبود حس بویایی و چشایی شما کمک کند. همچنین گرفتن بخور گرم برای رفع گرفتگی بینی بسیار مفید است.

آموزش ویدیویی تهیه کوکی کره بادام زمینی در خانه

در این ویدیو آموزش درست کردن کوکی های ساده و خوشمزه کره بادام زمینی برای شما دوستان قرار داده شده.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست به معرفی غذا های مناسب برای بازگرداندن حس چشایی و بویایی پرداختیم. در صورتی که نقطه نظر یا تجربه ای در مورد این عارضه دارید ، آنرا با ما در بخش نظرات و پیشنهادات در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی