بهترین روش های پیش بینی زلزله احتمالی بطور طبیعی و با ابزار را بشناسید

۰
بهترین روش های پیش بینی زلزله احتمالی بطور طبیعی و با ابزار را بشناسید
نمره 4.5 از 2 رای

هیچ روش ثابتی برای پیش بینی زلزله وجود ندارد. این درحالی است که، بعد از رخداد زلزله دلخراش غرب کشور ، ابهامات زیادی درباه نشانه های زلزله در تهران ، شیراز و سایر شهرهای ایران به گوش می رسد. زمین شناسان در حال تلاش برای ایجاد یک سیستم هشدار اولیه هستند، اما هنوز در مورد آنچه که درست قبل از وقوع زلزله رخ می‌دهد ، اطلاع درستی در دست نیست.

پیش بینی زلزله احتمالی بطور طبیعی

How To Know Naturally When An Earthquake Will Strike

همواره سوالات زیادی درباره این بلای طبیعی مخرب در ذهن بشر وجود دارد. رابطه‌ باد و زلزله چیست ؟ آیا رابطه‌ای بین طوفان قبل از زلزله وجود دارد ؟ آیا رفتار حیوانات قبل از زلزله تغییر می‌کند ؟ واکنش حیوانات قبل از زلزله چیست ؟ اینها تنها برخی از سوالاتی است که درباره روش‌های پیش بینی وقوع زلزله وجود دارد.

بخشی از مشکل از این بابت است که، همیشه زلزله ها رفتار یکسانی ندارند. برخی نشانه های زلزله در زمان‌های مختلف (روزها ، هفته‌ها و یا ثانیه های قبل از وقوع زلزله) رخ می‌دهند. در حالی که گاهی اوقات این علایم زلزله در موارد مشابه اتفاق نمی‌افتند. برای آشنایی با نشانه های زلزله احتمالی و روش‌های آمادگی برای مقابله با وقوع زلزله با آی آر میکس همراه شوید.

روش اول: مشاهده علائم زلزله احتمالی

۱- “چراغ‌ها یا نورهای زلزله” را تماشا کنید.

روزها و یا دقیقاً چند ثانیه قبل از زمین لرزه، افراد نورهای عجیبی را در زمین و یا معلق در هوا مشاهده می‌کنند. اگرچه آن‌ها به طور کامل درک نمی‌شوند. نورهای زلزله ممکن است از سنگ‌هایی که تحت فشار شدید قرار می‌گیرند، منتشر شوند.

  • نورهای زلزله قبل از تمامی زلزله‌ها مشاهده نشده‌اند و هماهنگی زمانی در آن‌ها وجود ندارد. اما اگر شما در مورد نورهای عجیب و غریب و یا UFOها (اشیای ناشناس پرنده) در منطقه خود شنیدید، ممکن اتس بخواهید برنامه آمادگی زلزله خود را آغاز کنید. و از آمادگی بسته اضطراری حیات (Survival Kit) خود مطمئن شوید.
  • چراغ‌های زلزله شعله‌های کوتاه و آبی رنگی هستند که از زمین متصاعد شده و در هوا شناور هستند. و شبیه مجموعه بزرگی از نورهایی است که در هنگام تیراندازی از زمین دیده می شود.

پیش بینی زلزله

 

۲- به تغییرات رفتاری حیوانات توجه کنید

حتماً شما هم شنیده‌اید که برخی از حیوانات علایم زلزله را احساس می‌کنند ! و یا به عبارت دیگر می توانند پیش بینی زلزله انجام دهند. آیا می‌دانید واکنش حیوانات قبل از زلزله چیست ؟ چه حیواناتی زلزله را می فهمند ؟ رفتار حیوانات قبل از وقوع زلزله چه تغییری می کند؟ کدام حیوانات زودتر زلزله را می فهمند ؟ رفتار حیوانات قبل از زلزله متفاوت است. گزارش‎هایی از حیواناتی نظیر اسب‌ها، زنبورها، پرندگان و خرس‌ ها وجود دارد. که درست قبل از وقوع یک زلزله خانه‌های خود را رها کرده و یا تولیدمثل می‌کنند.

قابل درک نیست که چرا حیوانات ممکن است یک رویداد در حال نزدیک شدن را احساس کنند. احتمالاً به دلیل تغییرات در میدان الکتریکی یا احساس لرزش کوچکی است که انسان نمی‌تواند آن را حس کند. بنابراین توجه به رفتار عجیب و غریب حیوان خانگی‌تان ممکن است، نشانه‌هایی از وقوع یک رخداد را به شما گوشزد نماید.

  • مرغ‌ها ممکن است قبل از وقوع زلزله، خوابیدن روی تخمهای خود را متوقف کنند. اگر مشاهده کردید که مرغ‌های خانگی‌تان بدون هیچ دلیل ، دیگر روی تخمهای خود نمی‌خوابند، خود و خانواده‌تان را برای وقوع یک زلزله آماده کنید.
  • گربه ماهی به تغییرات میدان الکتریکی قبل از وقوع زلزله به شدت واکنش نشان میدهد. مشاهده تعداد زیادی گربه ماهی در زمان ماهیگیری یکی دیگر از نشانه‌های زلزله است. پس به دنبال مکانی امن به دور از درختها و پل‌ها باشید تا از خطر سقوط آن‌ها در امان بمانید.
  • گربه‌ها و سگ‌ها دیگر حیواناتی هستند که تنها چند ثانیه قبل از انسان از وقوع زلزله آگاه میشوند. اگر حیوان خانگی شما بیقرار و عصبی است و وحشتزده به دنبال محلی برای مخفی شدن به هر طرف فرار میکند. یا اگر سگ آرام شما شروع به عوعو کردن و گاز گرفتن کرد، سریعا به دنبال محلی برای پناهگیری باشید.

پیش بینی زلزلهپیش بینی زلزله

۳- به پیش لرزه های احتمالی (لرزش‌های کوچکی که قبل از زلزله اصلی رخ میدهند) توجه کنید.

همین طور که پس از یک زلزله بزرگ پس لرزه اتفاق می‌افتد، گاهی پیش لرزه‌های هشدار دهنده‌ای نیز قبل از وقوع برخی زلزله ها رخ میدهد. توجه داشته باشید که پیش لرزه قبل از همه زلزله ها مشاهده نمیشود. و تخمین زمان رخداد زلزله اصلی نیز نیز ممکن نیست. با این حال اگر یک یا چند لرزش کوچک احساس کردید، ممکن است زلزله بزرگتری در راه باشد.

  • از آنجا که پیش بینی مدت زمان زلزله غیر ممکن است. به محض اینکه حرکت زمین را احساس کردید، با توجه به موقعیت خود (در فضای آزاد، داخل منزل یا ماشین) محلی برای محافظت از خود در برابر آوارهای حاصل از سقوط تعبیه کنید.

پیش بینی زلزله

روش دوم: دسترسی به اطلاعات منابع قانونی به منظور پیش بینی زلزله احتمالی

۱- چرخه ارتعاشات مربوط به هر گسل را در منطقه خود بررسی کنید.

اگرچه راهی برای تشخیص و پیش بینی زلزله وجود ندارد، دانشمندان میتوانند با بررسی نمونه‌های رسوب، زمان وقوع زلزله‌های بزرگ پیشین را محاسبه کنند. و با اندازه گیری زمانهای رخداد وقوع زلزله بزرگ احتمالی را تخمین بزنند.

  • چرخه‌ها میتوانند بالغ بر صدها سال به درازا بکشند – ۶۰۰ سال (بیشتر و یا کمتر) بین زلزله‌های اصلی همراه یک خطا- به راستی روشی برای تعیین و پیش بینی زلزله بزرگ بعدی وجود ندارد.
  • اگر نزدیکترین خط خطا در چرخه ۲۵۰ سال تا وقوع زلزله بزرگ بعدی است، میتوانید آرامش داشته باشید. اما همواره به یاد داشته باشید که، هیچ قانون و اصول سریعی برای پیش بینی زلزله وجود ندارد. بنابراین یک بسته اضطراحی همراه شامل لوازم مورد نیاز تهیه و آماده کنید.

پیش بینی زلزله

۲- برای یک سیستم هشدار اضطراری بی سیم ثبت نام کنید.

در حال حاضر ژاپن تنها کشور دارای سیستم هشدار زلزله است. (سایر کشورها نظیر امریکا ، در حال توسعه سیستم‌های خود هستند.) حتی با وجود این سیستم‌ها آن‌ها تنها ده ثانیه قبل از وقوع زلزله هشدار دریافت میکنند. با این حال خدماتی وجود دارد که در صورت رخداد بلایای طبیعی (از جمله زلزله) در منطقه، با استفاده از هشدارهای متنی به شما اطلاع میدهد.

  • این هشدارهای متنی میتوانند شما را برای دستورالعمل‌های اضطراری از جمله تخلیه مسیرها و دسترسی به پناگاه‌های اضطراری آماده کنند.
  • امکان دارد شهر شما نیز دارای یکی از این سیستم‌های هشدار دهنده مانند آژیر هشدار و یا دستورالعمل‌هایی باشد. از وجود و یا عدم وجود چنین سیستم‌های هشدار اضطراری در شهر خود آگاه شوید.

پیش بینی زلزله

۳– یک وب سایت ردیابی زلزله را بررسی کنید.

با استفاده از این سایت‌ها میتوانید از محل وقوع زلزله‌ها و زمان رخداد آنها آگاه شوید. همچنین در این سایت‌ها اطلاعاتی نظیر؛ شدت و میزان لرزش در هر زلزله نیز ثبت می‌شود که برای مقایسه و بررسی علائم زلزله‌ های مختلف موثر است.

پیش بینی زلزله

روش سوم: آماده‌سازی برای وقوع زلزله احتمالی

۱- یک بسته حیات برای خانه و ماشین خود تعبیه کنید.

در صورت وقوع زلزله ممکن است دسترسی خود را به منابع و سرویسها ، آب سالم، غذا و دارو از دست بدهید. با تعیبیه یک بسته حیات، خانواده شما می‌تواند نیازهای اساسی و اولیه خود را پس از وقوع زلزله مرتفع نماید.

  • برای منزل خود تدارک لازم برای دو هفته را در نظر بگیرید. این موارد شامل یک گالن (حدودا ۳٫۵ لیتر) آب در هر روز و برای هر نفر، غذای فاسد نشدنی (در صورت وجود قوطی کنسرو، دربازکن نیز قرار دهید) پوشاک برای نوزادان، محصولات بهداشتی، داروها برای هر روز و بطری است.
  • بسته حیات تعبیه شده در ماشین؛ باید شامل مواردی نظیر نقشه ، کابلهای پرش ، آب به اندازه کافی برای هر نفر و به مدت سه روز (یک گالن یا حدود ۳٫۵ لیتر برای هر نفر)، پتو ، چراغ قوه و غذای فاسد نشدنی باشد.
  • حیوانات خانگی خود را فراموش نکنید. برای دوستان خزدار خود آب ، غذا ، ظروف ، دارو ، گردن بند و افسار و یا حمل کننده دستی تعبیه کنید.

همچنین میتوانید لیستی از اقلام مورد نیاز را در سایت صلیب سرخ مشاهده کنید.

پیش بینی زلزله

۲- اثاثیه منزل را در صورتی که بلند، بزرگ و سنگین هستند به دیوار پیچ  (مهار) کنید.

قبل از اینکه بخواهید به روش های طبیعی پیش بینی زلزله انجام دهید. باید مطلع باشید؛ یکی از بزرگترین خطراتیک زلزله ، ساختمانهای ناپایدار و وسایلی است که در داخل ساختمان ها امکان سقوط دارند. مهار کردن اثاثیه بزرگ و سنگین منزل به دیوار میتواند منزل شما را در هنگام وقوع زلزله به مکانی امن‌تر مبدل سازد.

  • کابینت‌ها ، قفسه‌ها ، گنجه‌ها ، صندوقچه‌ها و کابینت‌های چینی نمونه‌ای از اثاثیه‌های هستند که باید به دیوار مهار شوند.
  • آیینه‌ها و تلویزیون‌های صفحه تخت نیز باید به دیوار محکم شوند. ضمن اینکه هرگز این وسایل را در مجاورت تخت و یا کاناپه‌های راحتی استراحت خود قرار ندهید.

پیش بینی زلزله

 

۳- نشستن ، پوشاندن و نگه داشتن را تمرین کنید.

برخلاف باورهای عمومی، در هنگام وقوع زلزله چارچوب در ایمن‌ترین مکان نیست. روی زانوهای خود بنشینید و سر و  پشت گردن را با دست های خود بپوشانید. یا در زیر میز ناهارخوری یا میز کار محکم خود به روی شکم دراز بکشید و یکی از پایه‌های آن را با دست نگه دارید. که در هنگام حرکت شما نیز با آن حرکنت کنید.

  • شما تنها چند ثانیه برای واکنش مناسب فرصت دارید. تمرین زیاد باعث افزایش سرعت واکنش شما میشود.
  • اگر هیچ مکان امنی در منزل شما وجود ندارد؛ خود را به یکی از کنج‌ها رسانده و خود را به زمین نزدیک کنید. (روی زانو بنشینید و سر و پشت گردن خود را بپوشانید).
  • در صورتی که در خارج از منزل حضور دارید؛ خود را از ساختمان‌ها، سیمهای برق و هر شی دیگر که ممکن است سقوط کند، دور نمایید. بنشینید، بپوشانید و نگه دارید.
  • اگر داخل وسیله نقلیه هستید؛ از زیرگذرها و پلها خارج شوید. در اتومبیل بمانید و در اسرع وقت خودرو را متوقف کنید. از ساختمان‌ها ، درخت‌ها و کابلهایی که ممکن است روی ماشین شما سقوط کنند تا حد ممکن اجتناب کنید.

پیش بینی زلزله

۴- خود برنامه ارتباطی برای خانواده خود تنظیم کنید.

محلی را برای ملاقات خود در صورت وقوع حادثه و در شرایط اضطراری پیش بینی کنید. ضمن ینکه شماره های اضطراری (شماره محل کار پدر و مادر خود و یا تلفن های همراه آنها را و …) را حفظ کنید.

  • فردی را در خارج از شهر خود به عنوان مخاطب انتخاب کنید. همواره دسترسی به فردی خارج از منطقه حادثه دیده آسان تر است. در صورتی که از خانواده خود جدا شدید، این فرد می تواند موقعیت ایمن و محل استقرار شما را به خانواده تان اطلاع دهد.

پیش بینی زلزله

نظرات و پیشنهادات  ؟

در این پست درباره برخی روش های طبیعی پیش بینی زلزله ‌های احتمالی صحبت کردیم. اگر نکات آموزنده‌ای درباره حفاظت در زمان زلزله یا در بخش آماده‌سازی بسته‌های حیات و لوازم اضطراری به ذهنتان میرسد در بخش نظرات آی آر میکس با ما به اشتراک بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی