آموزش ۱۳ روش جلوگیری از بارداری طبیعی و ناخواسته به طور اورژانسی

۰
آموزش ۱۳ روش جلوگیری از بارداری طبیعی و ناخواسته به طور اورژانسی
نمره 3.6 از 10 رای

قبلا در آی آر میکس به ۲۷ سوال رایج در مورد احتمال بارداری،جلوگیری از حاملگی و روش های جلوگیری در رابطه جنسی را پاسخ دادیم، در ادامه پست امروز آی آر میکس قصد داریم در مورد جلوگیری از بارداری طبیعی صحبت کنیم.

چگونه از بارداری ناخواسته یا طبیعی به صورت اورژانسی جلوگیری کنیم

How To Avoid Pregnancy Naturally And Emergency

خانم های زیادی هستند که دوست دارند بدون استفاده از قرص و یا سایر اشکال کنترل تولد شیمیایی از بارداری جلوگیری کنند. اگر شما مایل هستید از بارداری جلوگیری کنید می توانید از روش های طبیعی جلوگیری از بارداری که امروز در آی آر میکس توضیح می دهیم استفاده کنید.

چکار کنیم حامله نشویم؟

تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که یکی از تخمدان ها یک سلول تخمک را آزاد می کند و شروع به حرکت در لوله فالوپی می کند. اگر سلول اسپرم مردانه وجود داشته باشد تخمک در طول ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد آماده باروری می شود. اگر تخمک در طول دوره ۱۲ تا ۲۴ ساعته بارور نشود از رحم آزاد می شود و در طول پریودی شما از بدنتان خارج می شود. در اکثر خانم ها تخمک گذاری در نیمه راه چرخه قاعدگی اتفاق می افتد. میانگین سیکل پریودی ۲۸ روز می باشد اما می تواند رنجی از ۲۴ یا کمتر تا ۳۲ یا بیشتر داشته باشد. وقتی که شما پریود شدید سیکل بعدی شروع می شود.

جلوگیری از بارداری طبیعی

وقتی شما یک رابطه جنسی داشته باشید سلول های اسپرم به بدن متقل می شود که این سلول های اسپرم تا ۵ روز زنده می مانند. اگر شما رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید در طی این پنج روز از قبل تخمک گذاری تا روز تخمک گذاری می توانید از بارداری جلوگیری کنید. به این مدت زمان باروری توجه داشته باشید و برای جلوگیری از بارداری، در طول این بازه از رابطه جنسی محافظت نشده جلوگیری کنید.

جلوگیری از بارداری طبیعی

روش های جلوگیری از بارداری طبیعی

جلوگیری از بارداری که غالبا آگاهی بارداری و برنامه ریزی طبیعی خانواده نیز نامیده می شود دارای ۲ بخش است. در بخش اول شما باید چرخه تولید مثل بدنتان را بخوبی بدانید و شروع و پایان دوره باروری خود را دقیقا مشخص کنید. در بخش دوم شما باید در بازه زمانی که شانس بارداری دارید از داشتن رابطه جنسی اجتناب کنید. وقتی شما این روش را به دقت بکار می برید شانس باردارنشدن شما ۹۰ درصد است و وقتی که شما به طور معمول از این روش استفاده می کنید شانس باردارنشدن شما ۸۵ درصد است که ۱ درصد کمتر از استفاده از کاندوم است.

جلوگیری از بارداری طبیعی

برای دانستن چرخه تولید مثل بدنتان شما باید به صورت روزانه سه کار را انجام دهید : ۱) درجه حرارت بدن تان چک کنید ۲) ترشحات واژن را چک کنید ۳) یافته های خود را در یک تقویم یادداشت کنید. با گذشت زمان شما می توانید داده ها را تجزیه و تحلیل کنید و بازه زمانی شروع و پایان دوره بارداری خود را پیدا کنید. باید توجه داشته باشید که عواملی مانند افزایش یا کاهش وزن، استرس، بیماری و پیری می تواند به طور قابل توجهی چرخه تولید مثل بدن شما را به طور ماهانه تغییر دهد.

جلوگیری از بارداری طبیعی

در طول ۲۴ ساعت از پریودی شما بدن کمترین دما را دارد. بدن شما فقط بعد از تخمک گذاری یک افزایش جزئی را تجربه خواهد کرد. نظارت بر دمای پایه بدن در طول دوره تولید مثل می تواند زمانی که در اوج باروری هستید را به شما نشان دهد.دماسنج های پایه بدن در داروخانه ها در دسترس هستند و به کمک آنها یک نمودار را بکشید تا بتوانید نقطه ای که دمای بدنتان افزایش پیدا می کند را تشخیص دهید. شما می توانید قبل از افزایش دمای بدنتان رابطه جنسی برقرار کنید.

جلوگیری از بارداری طبیعی

جلوگیری از بارداری طبیعی با کنترل دما

هر روز صبح درجه حرارت بدن پایه خود را وارد و ثبت کنید. برای محاسبه دقیق دمای پایه بدن شما باید هر روز یکبار دمای بدن خود را اندازه بگیرید.  روش دقیق تر این کار به این صورت است که قبل از اینکه از رختخواب بیرون بیایید و شروع به حرکت کنید دمای بدن خود را بگیرید. دمای پایه بدن را می توانید از طریق دهان یا واژن اندازه بگیرید.

البته به این توجه داشته باشید که درجه حرارت واژن دقیق تر است. اگر دمای پایه بدن را از طریق واژن اندازه می گیرید باید روزهای دیگر هم از طریق واژن دما را اندازه بگیرید و اگر از طریق دهان دما را اندازه می گیرید روزهای دیگر هم باید از طریق دهان باشد. برای گرفتن درجه حرارت دستورالعمل هایی که برای دماسنج شما در نظر گرفته شده است را تنظیم کنید و بعد آن را در واژن قرار دهید حدود سی ثانیه تا یک دقیقه منتظر بمانید و بعد درجه حرارت را همراه با تاریخ در دفترچه یادداشت کنید.

قبل از اینکه تخمک گذاری انجام شود درجه حرارت بدن بین ۹۷٫۲ و ۹۷٫۷ درجه فارنهایت متغییر است. دو تا سه روز بعد از تخمک گذاری درجه حرارت بدن شما بین ۰٫۴ و ۱٫۰ درجه افزایش پیدا می کند. این افزایش دما بین ۷ تا ۱۲ روز طول می کشد تا دوباره به دمای پایین تر برسد. این اندازه گیری دما را پیگیری کنید چون به شما اجازه می دهد زمان تخمک گذاری بدن خود را شناسایی کنید.

جلوگیری از بارداری طبیعی

برای سه ماه دمای بدن خود را یادداشت کنید. اگر پریود شما نامنظم است این دوره را تا شش ماه یا بیشتر ادامه دهید. توجه داشته باشید که بیماری، استرس، نوشیدن الکل و سایر عوامل نیز می تواند بر سلامت بدن تاثیر بگذارد.  به همین دلیل مهم است که در طول دوره پیگیری دمای بدن از این مواد استفاده نکنید.

جلوگیری از بارداری طبیعی

پس از اینکه سه ماه یا بیشتر کنترل دمای هر روزه شما به پایان رسید به این داده ها نگاه کنید وروزی را که هر ما به طور منظم حرارت بدن مشاهده می شود را پیدا کنید. در تقویم دو یا سه روز قبل از این افزایش دما را به هنوان روزهایی که احتمالا تخمک گذاری انجام می شود علامت بزنید. به یاد داشته باشید دمای بدن شما تا دو یا سه روز بعد از تخمک گذاری افزایش پیدا نمی کند. برای جلوگیری از بارداری طبیعی ۵ روز قبل از تخمگ گذاری از ارتباط جنسی خودداری کنید.

جلوگیری از بارداری طبیعی

جلوگیری از بارداری طبیعی با کنترل ترشحات گردن رحم

هر روز صبح هنگامی که از خواب بیدار می شوید ترشحات رحمی را بررسی کنید. ترشحات گردن رحم بدن شما از طریق واژن تخلیه می شود و در طول چرخه تولید مثل شما رنگ و بوی متفاوتی خواهد داشت. با چک کردن هر روزه مخاط گردن رحم شما می توانید الگوهای باروری را پیدا کنید. برای بررسی ترشحات دست های خود را بشویید بعد دو انگشت را به واژن خود وارد کنید و انگشت خود را بیرون بکشید.

جلوگیری از بارداری طبیعی

حالا بافت و رنگ را بررسی کنید. این ویژگی ها به علت نوسان سطح هورمون هر روز تغییر می کند. سه تا پنج روز بعد از اتمام پریودی شما تقریبا هیچ تخلیه ای نخواهید داشت. در طول این مدت بسیار بعید است که باردار شوید. بعد از این مدت شما ترشحات کم و ابری شکلی خواهید داشت. بعد از این رنگ ترشحات از رنگ سفید به رنگ زرد تمایل پیدا می کند و خامه ای شکل می شود مثل لوسیون. در طول این مدت اگر رابطه جنسی داشته باشید احتمال بارداری وجود دارد اما بارداری شما هنوز ضعیف است.

بعد از تخلیه این ترشحات، ترشحات نازک و کشنده خواهند شد. به طوری که وقتی با دستانتان می کشید ترشحات بریده نخواهند شد. تخمک گذاری بعد از این ترشحات ایجاد می شود. وقتی که شما این ترشحات را می بینید احتمال حاملگی بسیار بالا است. بعد از آن ترشحات به حالت ابری بازمی گردد. وقتی که پریودی شروع می شود این سیکل به پایان می رسد.

جلوگیری از بارداری طبیعی

به طور دقیق هر روز رنگ و بافت ترشحات را بنویسید. شما باید نموداری مشابه نمودار درجه حرارت را ایجاد کنید. بنابراین تمام داده ها را در یک جا یادداشت کنید. به یاد داشته باشید تاریخ را هم ثبت کنید. به مثال هایی در این رابطه توجه کنید:

  • ۴/۲۲ – ترشحات چسپنده و سفید.
  • ۴/۲۶ – سفید و تمایل به زرد
  • ۴/۳۱ – شروع پریودی

جلوگیری از بارداری طبیعی

الگوهای مخاطی رحم را ثبت و تفسیر کنید. اگر الگوهای رحم چند ماه طول بکشد (ترجیحا سه ماه یا بیشتر) داده های مخاطی گردن رحم شما بیشتر معنادار خواهد شد. شروع به پیدا کردن یک الگوی منظم باشید تا بتوانید دوره باروری خود را پیش بینی کنید. زمانی که ترشحات شما مانند پوست تخم مرغ سفید است باروری شما بیشتر است. زمانی که ترشحات شما چسپنده و خامه ای شکل می شود اگر رابطه جنسی محافظت نشده دارید در این دت از رابطه جنسی خودداری کنید. داده های ترشحات واژن را با الگوهای دمای پایه بدن مقایسه کنید. ممکن است قبل از افزایش دمای بدنتان ترشحات شما چسپنده شود. تخمک گذاری معمولا بین تغییر شکل ترشحات و دما رخ می دهد.

جلوگیری از بارداری طبیعی

جلوگیری از بارداری طبیعی با کنترل پریود

علاوه بر گرفتن درجه حرارت و آزمایش ترشحات شما باید از یک تقویم برای شناسایی سیکل پریودیتان استفاده کنید. اکثر خانم ها دارای سیکل منظمی هستند که بین ۲۶ تا ۳۲ روز طول می کشد. اگرچه برخی از خانم ها دارای سیکل کوتاهتر یا طولانی تری هستند. اولین روز پریودی شما اولین روز سیکل است و آخرین روز  شروع دوره پریودی بعدی است. خیلی از خانم هاا یه ماه به ماه بعد سیکل شان تغییر می کند. استرس، بیماری، کاهش یا افزایش وزن، و عوامل دیگر می تواند سیکل شما را تغییر دهد.

جلوگیری از بارداری طبیعی

سیکل تان را در یک تقویم یادداشت کنید. شما می توانید اولین روز شروع سیکل هر ماهه تان را در تقویم علامت بزنید. در پایان هر سیکل تعداد روزهایی که پریود بوده اید را یادداشت کنید.  حداقل هشت سیکل را برای بدست آوردن اطلاعات دقیق پیگیری کنید. تعداد کل روزها را در هر سیکل یادداشت کنید.

جلوگیری از بارداری طبیعی

حالا اول کوتاه ترین سیکل را پیدا کنید. از تعداد روزهای سیکل ۱۸ را کم کنید و عدد بدست آمده را یادداشت کنید. بعد اولین روز سیکل فعلی را پیدا کنید. از اولین روز سیکل فعلی به تعداد عددی که قبلا بدست آوردید ( عددی که با تفریق ۱۸ بدست آمد) بشمارید و رو به جلو بروید. این روز باید اولین روز باروری شما باشد. برای پیدا کردن آخرین روز باروری، طولانی ترین سیکل پریودی تان را پیدا کنید و از آن عدد ۱۱ را کم کنید و عدد را یادداشت کنید. اولین روز سیکل فعلی را پیدا کنید و به تعداد عددی که بدست آوردید ( ععدی که با تفریق ۱۱ بدست آمد) بشمارید و رو به جلو بروید. این روز آخرین روز باروری شما است.

جلوگیری از بارداری طبیعی

توجه داشته باشید که این روش تنها زمانی کاربردی است که با روش های دیگری که قبلا توضیح دادیم استفاده کنید. چونکه پریود شدن تحت شرایطی روحی، روانی و جسمی تغییر خواهد کرد.

جلوگیری از بارداری طبیعی

روش های خانگی جلوگیری از بارداری طبیعی

با استفاده از روش هایی که در بالا توضیح دادیم شما می توانید روزهایی تخمک گذاری و باروری خود را شناسایی کنید و یک موقعیت مناسب را برای برقراری رابطه جنسی انتخاب کنید. شما می توانید روش های خانگی را برای جلوگیری از بارداری طبیعی استفاده کنید. در ادامه روش های دیگری را برای جلوگیری از بارداری ناخواسته توضیح خواهیم داد:

۱- جعفری

جعفری یکی از موثرترین داروهای خانگی است که برای جلوگیری از بارداری طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه به راحتی در دسترس است و بهترین شکل استفاده از آن دم کردن به شکل چای است. از همه مهمتر این گیاه عوارض جانبی ندارد و بسیار ملایم است.

۲- پوست ریشه پنبه

روش دیگری که می توانید برای جلوگیری از بارداری طبیعی بکار ببرید استفاده از ریشه گیاه پنبه است. ریشه های گیاه پنبه باعث آزاد شدن هورمون اکسی توسین می شود که هورمون تولید کننده باروری است. شما می توانید ریشه این گیاه را به صورت پودر به یک فنجان چای اضافه کنید و یا دم کنید و حدود ۲ بار در روز مصرف کنید.

 ۳- گلپر

اعتقاد براین است که استفاده از گلپر یکی از درمان های موثر طبیعی برای بارداری ناخواسته است. گلپر به تحریک انقباضات رحم کمک می کند و مصرف بیش از دوهفته از آخرین رابطه جنسی شما بسیار مفید خواهد بود.

۴- گیاه درمنه هندی

برگ های این گیاه شبیه به جعفری است. می توانید این گیاه را خشک کنید و با یک فنجان آب مصرف کنید تا به طور طبیعی از بارداری جلوگیری کند. مصرف بیش از حد این گیاه موجب نارسایی کلیه می شود. از این رو مصرف آن را محدود کنید و اگر مشکل کلیوی دارید از این روش اجتناب کنید.

۵- پونه

از زمان های قدیم پونه برای جلوگیری از حاملگی های ناخواسته مورد استفاده قرار گرفته است. بهترین راه برای استفاده از پونه این است که مقداری از گیاه خشک شده را به چای خود اضافه کنید. به مقدار مصرف این گیاه توجه داشته باشید چونکه مقدار مصرف زیاد این گیاه می تواند مانند یک سم قوی عمل کند.

۶- گیاه توت مار آبی و سیاه

توت مار آبی یکی دیگر از گیاهان است که برای تحریک انتشار اکسی توسین استفاده می شود. مقدار از توت مار آبی خشک را در چای ریخته و روزانه ۲ تا ۳ بار مصرف کنید. شما باید حداکثر ۴ فنجان را در روز استفاده کنید. گیاه توت مار سیاه متعلق به همان خانواده توت مار آبی است و به طور طبیعی در جلوگیری از حاملگی ناخواسته موثر است. این گیاه با تحریک انتشار اکسیوتیکین کار می کند که به نوبه خود منجر به انقباض رحم و جلوگیری از حاملگی می شود.

۷- زردآلوی خشک شده

زرد آلودی خشک شده هم یکی از روش های جلوگیری از بارداری طبیعی است. ترکیب ۱۰۰ گرم زردآلو ۲ قاشق غذاخوری عسل و آب را حدود نیم ساعت بگذارید دم بکشد و یک فنجلن آن را مصرف کنید. این ترکیبات را می توانید برای درمان خونریزی و کنترل بارداری استفاده کنید. اما در صورتی که جواب آزمایش بارداری شما مثبت است از این روش استفاده نکنید.

۸- انجیر

مصرف انجیر بعد از مقاربت به کنترل حاملگی کمک خواهد کرد. هر روز ۲ تا ۳ عدد انجیر خشک مصرف کنید. انجیر همچنین به گردش خون کمک می کند اما بیش از حد از آن استفاده نکنید چون باعث مشکلات گوارشی می شود.

۹- عنبه

عنبه به کنترل بارداری و سقط جنین ناخواسته کمک می کند. مصرف عنبه درست بعد از مقاربت موجب جلوگیری از بارداری می شود. شما باید حداقل دو بار در روز و به مدت ۳ تا ۴  روز عنبه مصرف کنید. در صورتی که آزمایش بارداری شما مثبت است از خوردن میوه اجتناب کنید.

۱۰- بذر هویج وحشی

این روش یک درمان قدیمی برای جلوگیری از بارداری است. بذر هویج وحشی به کنترل بارداری کمک می کند. شما می توانید بذر هویج وحشی را بجوید. یا یک قاشق چای خوری از دانه های پاک شده را در آب بخورید. به مدت چند روز و یکبار در روز بذر هویج وحشی را با مقدار زیادی از آب مصرف کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

اگر روش دیگری برای جلوگیری از بارداری طبیعی می شناسید که در لیست بالا نیست و یا نظر و پیشنهادی دارید آن را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی