آموزش نت های موسیقی

بهترین روش برای آموزش نت های موسیقی به انگلیسی، الفبای موسیقی و نت خوانی

۱
بهترین روش برای آموزش نت های موسیقی به انگلیسی، الفبای موسیقی و نت خوانی
نمره 3.7 از 3 رای

علاقه مندان به موسیقی و نوازندگی باید پیش از هر چیز آموزش نت های موسیقی را فرا بگیرند. موسیقی نوشتاری یک زبان است که برای صدها سال در حال توسعه بوده است. موسیقی که امروزه آن را میخوانیم قدمتی بالغ بر ۳۰۰ سال دارد. نماد موسیقی ؛ صدا را با نشانه ها از پایه تا اوج ، استمرار و زمانبندی به همراه توصیفات پیشرفته تر درباره صدا و حتی جلوه های خاص ارائه میدهد. در این پست از آی آر میکس ضمن آموزش نت های موسیقی به انگلیسی ، مبانی پایه در شناخت نت های موسیقی و نت خوانی ارائه شده است.

اصول اولیه در آموزش نت های موسیقی به انگلیسی

Principles for Teaching Musical Notes in English

۱- بهترین روش یادگیری نت موسیقی آشنایی با اصول و مبانی اولیه آن است. برای شروع به نت خوانی اولین چیزی که پیش روی شما قرار دارد صفحاتی با ۵ خط موازی افقی و فاصله هایی بین آنها است. هر دو خط و فاصله بین آن برای اهداف شمارشی استفاده شده و همیشه از قسمت پایین به بالا محاسبه میشوند.

آموزش نت های موسیقی

۲- با سل موسیقی (Treble Clef) آغاز کنید. اولین چیزی که در یادگیری نت های موسیقی با آن مواجه میشوید ، کلید Clef است. این نماد فانتزی که در سمت چپ و پایین  صفحه ظاهر میشود بیانگر محدوده ای است که دستگاه موسیقی در آن نواخته میشود. تمامی ابزار موسیقی و صداها در محدوده بالا از سل استفاده میکنند.

کلید سل یا کلید G از شکل فانتزی حرف G لاتین مشتق شده است. زمانی که نت های موسیقی در کنار سل اضافه میشوند دارای مقادیر زیر هستند.

  • پنج خط از پایین به بالا شامل نت های : F D B G E
  • چهار فضای خالی از پایین به بالا شامل نت های : E C A F

برای بخاطر سپاری آسان از معادل “Every Good Boys Does Fine” برای خطوط و کلمه “FACE” یا چهره برای فضاهای خالی استفاده میشود.

آموزش نت های موسیقی

۳- کلید بم (Bass Clef) به عنوان کلید F شناخته میشود که برای ابزارهای ثبت شده در صدای پایین شامل دست چپ پیانو ، گیتار باس ، ترومبون و.. استفاده میشود.

آموزش نت های موسیقی

  • کلید F از حرف F در زبان گوتیک مشتق شده است و دو نقطه بالا و پایین در سمت راست آن قرار دارد که بیانگر نت های متفاوتی نسبت به کلید سل است.
  • پنج خط از پایین به بالا شامل نت های : A F D B G
  • چهار فضای خالی از پایین به بالا شامل نت های : G E C A

برای بخاطر سپاری آسان از معادل “Good Boys Don’t Fool Around” (پسران خوب در اطراف افراد نادان نیستند) برای خطوط و از معادل “All Cows Eat Grass” (همه گاوها علف میخورند) برای فضاهای خالی استفاده میشود.

شکل نت های موسیقی

شکل نت های موسیقی به سه قسمت سر نت ، ساقه و پرچم تقسیم می شوند:

سر نت Note Head: یک بیضی که میتواند باز (سفید) و یا بسته (سیاه) باشد که به ایفا کننده درباره نتی که در دستگاه اجرا میشود ، اطلاع میدهد.

ساقه Stem: یک خط عمودی نازک که به سر نت متصل شده است. زمانی که ساقه به سمت بالا میرود به سمت راست سر نت متصل میشود و زمانی که ساقه به سمت پایین میرود به سمت چپ سر نت متصل میشود. جهت ساقه در نت تاثیری ندارد و فقط باعث سهولت در خواندن میگردد.

  • قاعده کلی در ساقه نت به این شکل است که در صفحه نت ، از خطوط بالا تا مرکز و همچنین در مرکز جهت ساقه به سمت پایین است و از خطوط زیرین تا میانه صفحه نت ، جهت ساقه رو به بالا است.

آموزش نت های موسیقی

پرچم Flag: یک خط منحنی است که به انتهای ساقه متصل میشود. پرچم همیشه از سمت راست ساقه کشیده میشود. پرچم به نوازنده ارزش زمانی برای هر نت را نشان میدهد. که با ضرب یا کسری از ضرب اندازه گیری میشود . زمانی که در هنگام شنیدن موسیقی با انگشتان دست روی پای خود ضربه میزنید در واقع ضرب را ثبت میکنید.

نقش اندازه و زمان در الفبای نت موسیقی

در ادامه یادگیری الفبای نت موسیقی باید با اندازه گیری خطوط آشنا شوید. در یک صفحه موسیقی خطوط نازک عمودی وجود دارد. که در فواصل زمانی منظم تکرار میشوند. این خطوط بیانگر اندازه هستند. (فضای قبل از اولین خط عمودی اندازه اول ، فضای بین خط عمودی اول و دوم ، اندازه دوم و…) خطوط اندازه گیری تاثیری روی صدای موسیقی ندارد ولی به ایفا کننده برای حفظ موقعیت در موسیقی کمک می کند. برای یادگیری مفاهیم تکمیلی در باب چگونه نت های موسیقی را بخوانیم؟ (آموزش نت های موسیقی پیشرفته) و تشخیص ریتم و ملودی پست های آینده آی آر میکس را دنبال کنید.

آموزش نت های موسیقی

نظرات و پیشنهادات شما ؟

نظرات خود را در زمینه چگونه نت های موسیقی را بخوانیم؟ و بهترین روش یادگیری نت های موسیقی با آی آر میکس به اشتراک بگذارید. اگر هنگام شناخت نت های موسیقی به مشکل خاصی برخورد کرده اید و یا راه حل بهتری برای آموزش الفبای موسیقی سراغ دارید در بخش نظرات پست بیان کنید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. ? ㅂ린ㅋ아ㅠ톨 گفت:
    1

    واقعا سایتتون عاللللیه نه ینی محشره خسته نباشین مرسی???????

تبلیغات متنی