How To Get Rid of a Stuffy Nose

آموزش راه های درمان گرفتگی بینی بعد از عمل بینی

۱
آموزش راه های درمان گرفتگی بینی بعد از عمل بینی
نمره 4 از 1 رای

گرفتگی یا کیپ شدن بینی زمانی اتفاق می افتد که در حفره بینی شما تورمی ایجاد شود و این تورم منجر به تجمع مخاط در بینی گردد. در نتیجه این عارضه نفس کشیدن برای فرد دشوار می شود. این مشکل معمولا با سرماخوردگی، انواع حساسیت ها (آلرژی)، آنفلوآنزا و یا در برخی موارد گرفتگی بینی بعد از عمل سپتوپلاستی ایجاد می گردد. در این مطلب می خواهیم درباره درمان گرفتگی بینی بعد از عمل بینی با هم صحبت کنیم.

علت گرفتگی بینی بعد از عمل بینی چیست و برای رفع آن چه کار باید بکنیم؟

How To Get Rid of a Stuffy Nose

درمان فوری گرفتگی بینی از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه با نادیده گرفتن آن ایجاد مشکلاتی نظیر عفونت های گوش، بی قراری در خواب و … در کمین شما خواهد بود. به منظور درمان سریع گرفتگی بینی درمان های خانگی متعددی وجود دارد که با استفاده از آنها به راحتی می توانید از شر ناراحتی آزاردهنده گرفتگی بینی خلاص شوید. در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا درمان خانگی گرفتگی بینی و رفع گرفتگی بینی بعد از عمل را به شما آموزش دهیم.

۱- دوش آب گرم یک درمان سریع گرفتگی بینی

یکی از راه های درمان سریع گرفتگی بینی بعد از عمل بینی، دوش آب گرم است(البته یک هفته بعد از عمل زیرا در آن یک هفته نباید پانسمان بینی شما خیس شود). استفاده از دوش آب گرم و بخار حاصل شده از آن می تواند موجب تسکین گرفتگی و کاهش التهاب بینی شود. اگرچه بخار آب گرم راه حل قطعی جهت درمان گرفتگی بینی نیست، اما حداقل به طور موقت موجب تسکین آن خواهد شد.

دوش آب گرم

– استنشاق بخار (بخور کردن) نیز یکی از روش های خانگی بسیار موثر جهت درمان کیپ شدن بینی است که موجب روان شدن مجاری تنفسی می شود. در صورت نداشتن دستگاه بخور در خانه می توانید از قابلمه یا کتری حاوی آب داغ استفاده نمایید. سر خود را به اندازه طول بازو از آب جوش دور نگه داشته و با انداختن حوله روی سر از پخش شدن بخار به اطراف جلوگیری کنید.

– همچنین می توانید چند قطره عصاره اکالیپتوس در محفظه یا دستگاه بخور ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه بخار حاصل از آن را استنشاق نمایید.

۲- شستشوی بینی با محلول نمکی

برای درمان گرفتگی بینی در طب سنتی راهکارهای متعددی وجود دارد. از جمله این راهکارها شستشوی بینی با استفاده از محلول آب و نمک است. این کار موجب می شود مخاط و دیگر مواد از مجاری بینی شسته شده و به فرد احساس آرامش بیشتری جهت نفس کشیدن بدهد.

شستشوی بینی با محلول نمکی

جهت درست کردن محلول آب و نمک می توانید یک قاشق چایخوری نمک بدون ید (نمک یددار و بیش از اندازه می تواند موجب تحریک مجاری بینی شود) را در ۲ لیوان آب مقطر گرم حل کرده و مجاری بینی را به وسیله آن شستشو دهید.

۳- تمیز کردن سینوس ها با نتی پات

بیشتر بیماری های مرتبط با بینی و گلو را تجمع آلودگی ها در مجاری بینی ایجاد می کنند. با استفاده از نتی پات تمامی ترشحات از مجاری بینی خارج می شوند، سینوس ها تمیز شده و تنفس بهبود می یابد.

نتی پات

– افرادی که دچار پولیپ، گرفتگی بینی بعد از عمل سپتوپلاستی و ترشحات بینی بعد از عمل هستند حتما با مشورت پزشک از این وسیله استفاده نمایند.

  • حتما قبل استفاده از این وسیله، دستورالعمل و ویدئوهای آموزشی مربوط به آن را مشاهده کنید. چراکه روش صحیح انجام و تمرینات همراه با بازدم پس از آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

۴- درمان گرفتگی بینی بعد از عمل بینی: کمپرس گرم

یکی دیگر از راه های درمان گرفتگی بینی بعد از عمل بینی، استفاده از کمپرس گرم است که موجب کاهش تراکم سینوس ها و احساس خوشایند در بینی و صورت بیمار می گردد.

به این منظور پارچه ای تمیز را در آب خیلی گرم فرو کنید. سپس آب آن را گرفته و پارچه گرم شده را روی صورت قرار دهید. فقط مطمئن شوید که دمای آب به حدی بالا نباشد که موجب سوختگی صورت شود.

– برخی با گذاشتن یک تکه زنجبیل تازه در آب گرم، تاثیر اعمال کمپرس گرم روی بینی و صورت را افزایش می دهند. استفاده از زنجبیل از جمله راه های بسیار موثر جهت درمان گرفتگی بینی در طب سنتی به شمار می رود. زنجبیل دارای قابلیت آنتی اکسیدان بسیار بالایی است که به حفظ حرکت طبیعی مژک های بینی و مهار ترشح مخاط کمک می کند.

۵- رفع گرفتگی بینی بعد از عمل: روغن اکالیپتوس

استفاده از روغن اکالیپتوس نیز برای رفع گرفتگی بینی بعد از عمل بسیار موثر است. این روغن باکتری های عامل عفونت سینوس را از بین برده و عملکرد دستگاه تنفسی شما را بهبود می بخشد و به این ترتیب بیماری سینوزیت شما را به سرعت درمان می کند.

روغن اکالیپتوس

– نحوه استفاده از این روغن به طرق مختلف است. شما می توانید ۱ تا ۲ قطره روغن اکالیپتوس را روی دستمالی تمیز بچکانید و سپس رایحه ی آن را استنشاق نمایید.

– همچنین می توانید چند قطره روغن اکالیپتوس را در اطراف حمام بچکانید. سپس با آب گرم حمام کنید تا رایحه آن را در فضای حمام استشمام نمایید.

۶- داروهای حساسیت

در بعضی موارد، گرفتگی بینی به دلیل واکنش های آلرژیک است. در چنین مواردی با مصرف داروهای حساسیت می توانید به درمان گرفتگی بینی بپردازید. داروهای حساسیت ممکن است شامل آنتی هیستامین باشد که این واکنش آلرژیک را به سرعت متوقف نماید.

– اکثر داروهای آلرژیک موجب خواب آلودگی فرد می شوند. بنابراین حتما قبل از استفاده به دستورالعمل نوشته شده روی آن مراجعه کرده و از خوردن آنها قبل از رانندگی اجتناب کنید.

۷- مصرف دکونژستانت

از این دارو برای درمان گرفتگی بینی و در واقع بهبود موقت احتقان بینی و سینوس ها، عطسه و آبریزش از بینی ناشی از سرماخوردگی و واکنش های آلرژیک استفاده می شود.

دکونژستانت

از این دارو به شکل قرص و هم به صورت اسپری بینی می توان برای از بین بردن ترشحات بینی بعد از عمل استفاده نمود. اسپری بینی زودتر نتیجه می دهد. چراکه لازم نیست توسط معده جذب شود و سریعا تاثیر خود را می گذارد. استفاده از اسپری دکونژستانت در برخی افراد موجب عطسه و سوزش بینی می شود.

– افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، قبل استفاده از دکونژستانت باید حتما با پزشک خود مشورت نمایند.

۸- درمان سریع: مرطوب نگاه داشتن محیط و بینی

بسیاری از افراد سرماخوردگی، آلرژی و چسبندگی بینی بعد از عمل را تجربه کرده اند. تمامی این موارد موجب گرفتگی بینی شده و عملکرد دستگاه تنفسی را سخت می نماید. در چنین مواردی یکی از راه های درمان گرفتگی بینی، مرطوب نگاه داشتن محیط و فضای درونی بینی است.

دستگاه بخور

وقتی رطوبت محیط کمتر از ۴۰ درصد باشد، موکوس های بینی خشک می شوند و تنفس را دچار مشکل می کنند. تنفس با دهان بعد از عمل بینی از جمله این موارد است. در واقع میانگین رطوبت هوا باید بین ۴۰ تا ۶۰ درصد باشد.

– بنابراین چرب و مرطوب نگاه داشتن فضای داخل بینی، استفاده از دستگاه بخور در خانه و گرم نگاه داشتن پل بینی از جمله موارد بسیار مهم جهت درمان گرفتگی بینی به شمار می رود.

۹- درمان خانگی گرفتگی بینی: هیدراته کردن بدن

هیدراته کردن به معنی رساندن آب کافی به سلول های بدن است. بنابراین برای درمان خانگی گرفتگی بینی تا جایی که می توانید آب بنوشید. زیرا هنگامی که غشای مخاطی گلو و بینی کم آب و خشک می شود، محیط مناسب برای رشد ویروس ها فراهم خواهد شد.

– تا حد امکان از مصرف آب میوه های صنعتی حاوی شکر خودداری کرده و از آب میوه های طبیعی، چای زنجبیل و نعناع که موجب گرم تر شدن سیستم داخلی بدن، افزایش عرق و بهبود سریع بیماری می شود استفاده نمایید.

۱۰- نکات اضافی درمان گرفتگی بینی بعد از عمل بینی

مشکل گرفتگی بینی بسیار رایج است و راهکارهای گوناگونی برای رفع آن پیشنهاد می شود. برخی از این روش ها به لحاظ علمی ثابت نشده اند اما امتحان کردنشان ضرری نخواهد داشت.

– ترب کوهی: بعضی افراد معتقدند ترب کوهی برای درمان گرفتگی بینی بسیار موثر است.

– استفاده از طب فشاری: ناحیه میانی یا پل بینی خود را به کمک انگشت شست و سبابه خود فشار دهید. همزمان به کمک دست دیگر، عضلات پشت گردن را از هر دو طرف در دست بگیرید.

ماساژ صورت: به آرامی ناحیه سینوس ها را ماساژ دهید تا به تدریج به کاهش و درمان گرفتگی بینی بینجامد.

ماساژ صورت

– سرکه سیب: یک قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب ولرم ریخته و آن را میل کنید.

– چای نعنا بیابانی: نوشیدن چای نعنا بیابانی نیز می تواند در درمان گرفتگی بینی و بهتر تنفس کردن شما مفید باشد.

پیشنهاد می شود برای درمان سرماخوردگی، نگاهی به درمان سرماخوردگی نوزادان و درمان سرماخوردگی بزرگسالان بیاندازید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکسآموزش راه های مختلف درمان گرفتگی بینی را با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. دانلود رمان گفت:
    1

    من همیشه این مشکلو دارم
    متشکرم بسیار خوب بود

تبلیغات متنی