آموزش روش های از بین بردن قرمزی آفتاب سوختگی

کاملترین آموزش روش های از بین بردن قرمزی آفتاب سوختگی

۰
کاملترین آموزش روش های از بین بردن قرمزی آفتاب سوختگی
نمره 2 از 3 رای

فصل تابستان نزدیک است. این فصل علیرغم همه خوبی هایش می تواند باعث بروز مشکلاتی در سلامتی شما هم شود. از جمله این مشکلات می توان به آفتاب سوخته شدن پوست دست و صورت بر اثر قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید اشاره کرد. از این رو در این مطلب آی آر میکس شما را با انواع روش های رفع تیرگی پوست ناشی از آفتاب سوختگی آشنا خواهیم کرد.

در این مطلب میخوانید: پنهان
1 برای افتاب سوختگی صورت و بدن چکار کنیم؟

برای افتاب سوختگی صورت و بدن چکار کنیم؟

How to Reduce the Redness of Sunburn

آفتاب سوختگی می تواند دردناک و تحریک کننده باشد. معمولا راه های مختلفی برای خلاص شدن از این مشکل پیشنهاد می شود. در این مطلب آی آر میکس به طور مفصل به توضیح انواع روش های درمان افتاب سوختگی و همچنین راه های پیشگیری از آن پرداخته ایم.

بهبود آفتاب سوختگی

اگر دچار آفتاب سوختگی شده اید می توانید برای درمان آن از روش های زیر استفاده کنید:

برای درمان آفتاب سوختگی آب بنوشید

اگر دچار آفتاب سوختگی شده اید سعی کنید در روز حداقل ده لیوان آب بنوشید. این می تواند به بدتن شما برای تامین آب مورد نیازش کمک کند که در نهایت موجب تسریع در بهبود افتاب سوختگی خواهد شد. همچنین نوشیدن آب در هنگامی که زیر آفتاب هستید از بروز گرمازدگی و دیگر شوک های منفی مربوط به گرما در شما جلوگیری می کند.

درمان افتاب سوختگی دست ها

 از بین بردن قرمزی آفتاب سوختگی صورت با آلوئه ورا

این روش یکی از روش های طب سنتی برای رفع آفتاب سوختگی صورت و دست ها است که اتفاقا به خوبی نیز جواب می دهد. ژل تولید شده توسط گیاه الوئه ورا به صورت طبیعی از خاصیت ضد التهاب برخوردار است که می تواند سرعت بهبود آفتاب سوختگی را بهبود بخشد.

پماد بتامتازون برای آفتاب سوختگی

شما می توانید از این گیاه به صورت طبیعی استفاده کنید یا در صورتی که به آن دسترسی ندارید ژل و پماد آلوئه ورا را از داروخانه ها تهیه نمایید. برای اینکه از گیاه طبیعی آلوئه ورا ژل مورد نیازتان را به دست آورید تنها نیاز به این دارید که بخشی از ساقه گیاه را با استفاده از قیچی بریده و سپس آن را باز کنید. درون آن مایع ژل مانندی وجود دارد که باید آن را روی سطح پوست خود به آرامی بمالید. همچنین می توانید این ژله را به شکل یک قالب یخ در آوردید تا بتوانید راحت تر از آن استفاده کنید.

استفاده از خمیر جوش شیرین برای رفع افتاب سوختگی

استفاده از جوش شیرین برای رفع آفتاب سوختگی: شما می توانید با استفاده از مخلوط کردن جوش شیرین و نشاسته ذرت در یک ظرف و اضافه کردن آب سرد به آن در این اثنا به یک خمیر جوش شیرین دست پیدا کنید. این خمیر می تواند در از بین بردن رد قرمزی حاصل شده از آفتاب سوختگی بسیار موثر باشد. هر چند دقیقه یک بار این خمیر را از روی پوست برداشته و پس از شستشو دوباره مقداری تازه از آن را روی دست خود بمالید.

پماد افتاب سوختگی

درمان آفتاب سوختگی صورت با استفاده از گیاه فندق افسونگر

شما می توانید از برگ و ساقه این گیاه جهت اهداف درمانی استفاده کنید. جوهر مازو یا تانین موجود در عصاره این گیاه می تواند در دفع باکتری ها بسیار مفید باشد. این گیاه را می توانید از عطاری ها تهیه نمایید. سپس از یک توپ کتان برای مالیدن آن روی سطح پوست آسیب دیده خود استفاده کنید.

درمان آفتاب سوختگی صورت

رفع تیرگی حاصل از آفتاب سوختگی با سرکه سیب

بهتر است سرکه را به شکل اسپری روی پوست خود بپاشید تا بهتر عمل کند. همچنین استفاده از یک توپ کتان هم برای این کار می تواند خوب باشد. سرکه به دارا بودن خاصیت ضد ععفونی معروف است، بنابراین می تواند باعث سرعت در بهبود آفتاب سوختگی روی سطح پوست شود.

رفع تیرگی پوست ناشی از آفتاب سوختگی

البته توجه داشته باشید که برخی افراد به روغن سرکه حساس هستند. بنابراین بهتر است در ابتدا از مقدار بسیار کمی از آن استفاده کنید و در صورتی که مشکلی در پوست و بدن خود احساس نکردید می توانید ادامه کار را از سر بگیرید.

گذاشتن قطعات سیب زمینی در محل آفتاب سوختگی

سیب زمینی می تواند باعث کاهش درد و عفونت شود. بنابراین پس از پوست کندن آن و قطعه قطعه کردنش با چاقو، آن را روی پوست خود بگذارید. پس از دقایقی سیب زمینی را برگردانده و از طرف دیگر آن استفاده کنید. دقت کنید که حتما قبل از استفاده، سیب زمینی را به خوبی شست و شو داده باشید.

  • همچنین سیب زمینی میتواند به رفع تیرگی پوست ناشی از آفتاب سوختگی کمک قابل توجه ای کند.

پماد بتامتازون برای آفتاب سوختگی

استفاده از ماست برای درمان افتاب سوختگی دست ها

شاید تاثیر این روش نسبتا کوتاه مدت باشد ولی خنکی ایجاد شده توسط ماست می تواند در بهبود آفتاب سوختگی بسیار موثر باشد. بهتر است برای این کار از ماست های پروبیوتیک استفاده کنید. تنها لایه ای از ماست را روی پوست خود قرار دهید. پس از ۵ دقیقه محل سوختگی را شست و شو دهید.

برای افتاب سوختگی صورت چکار کنیم

عدم استفاده از لباس های تنگ و روشن

وقتی دچار آفتاب سوختگی شده اید باید از لباس های باز، سبک، تیره رنگ و با جنس کتان استفاده کنید به طوری که این لباس ها کمترین تماس را با پوست شما داشته باشند.  بدین ترتیب پوست بدنتان می تواند هوایی تازه کند و مهم تر از آن از شیوع سوختگی به دیگر جاهای بدن جلوگیری می کنید. ضمنا استفاده از رنگ تیره می تواند پوست شما را با حساسیت کمتری مواجه کند.

کرم رفع تیرگی پوست ناشی از آفتاب سوختگی

کرم رفع تیرگی پوست ناشی از آفتاب سوختگی

از پرایمرهای سبز برای کاهش اثرات آفتاب سوختگی بر روی سطح پوست خود استفاده کنید. استفاده از رنگ سبز به این دلیل است که بهتر می تواند اثر قرمزی به جای مانده را رفع کند. البته این روش را در صورتی انجام دهید که پوست شما دارای حساسیتی در مقابل این لوازم آرایشی نباشد.

برای افتاب سوختگی صورت چکار کنیم

کاهش درد و سوزش ناشی از آفتاب سوختگی

گاهی اوقات پس از انجام روش های قبلی هنوز با درد و سوزش ناشی از افتاب سوختگی دست و پنجه نرم می کنید. در این مواقع شاید استفاده از روش های زیر بتواند تا حدودی به کاهش التهاب محل سوختگی کمک کند:

از مسکن استفاده کنید

شما می توانید از داروهای بدون نسخه مانند آسپرین برای تسکین درد خود استفاده کنید. اگر درد شدیدی دارید بهتر است در ۲۴ ساعت اول از بالاترین دوز این داروها استفاده کنید و سپس به تدریج مقدار دوز آن را کم کنید. البته استفاده بیش از حد از این داروها می تواند برای شما بسیار مضر باشد. بنابراین اولا حتما قبل از استفاده، برچسب روی آن ها را بخوانید و ثانیا بهتر است روش هایی که در ادامه خواهیم گفت را برای کاهش درد خود به کار گیرید.

رفع تیرگی حاصل از آفتاب سوختگی

از یک حوله خنک استفاده کنید

یک حوله برداشته (ترجیحا کتان) و پس از آغشته کردن آن با اب خنک (خیلی سرد نباشد) بر روی محل آفتاب سوختگی بگذارید. هر چند دقیقه یک بار حوله را برداشته و با آغشته کردن آن به آب دوباره روی پوست خود قرار دهید. این روش می تتواند با خنک کردن محل آفتاب سوختگی در کاهش سوزش آن بسیار کمک کننده باشد.

برای افتاب سوختگی صورت چکار کنیم

درمان افتاب سوختگی صورت و دست ها با حمام

یک حمام آب خنک علاوه بر اینکه می تواند موجب شادابی شما شود باعث تسکین درد حاصل از آفتاب سوختگی نیز خواهد شد. اگر از وان استفاده می کنید قبل از آن که وارد آن شوید، پودر بلغور جو دوسر را درون یک پارچه یا جوراب بپیچید و ان را درون وان قرار دهید.

درمان آفتاب سوختگی صورت

سپس اندکی آن را فشار دهید. پلی ساکارید موجود در بلغور جو دو سر می تواند در آرامش یافتن پوست بدن بسیار موثر باشد. به هیچ وجه محل آفتاب سوختگی را با صابون نشویید. زیرا باععث خشک تر شدن سطح پوست می شود.

استفاده از خیار

هنگام نوشیدن آب چند قطعه خیار را درون لیوان آن بگذارید تا از این طریق مقدار مایعات بیشتری به بدن خود برسانید. همچنین می توانید قطعات خیار را روی سر و صورت خود بگذارید. آنتی اکسیدان موجود در خیار باعث کاهش کلی التهاب بدن می شود. حتی می توانید از ترکیبی از خیار و آلوئه ورا استفاده کنید.

پماد افتاب سوختگی

چای بنوشید

مقداری چای سبز بنوشید. علاوه بر نوشیدن چای می توانید تکه ای پارچه کتان را به آن اغشته کرده و روی پوست خود بمالید. خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهاب چای می تواند در کاهش قرمزی و سوزش تاثیر داشته باشد.

رفع تیرگی پوست ناشی از آفتاب سوختگی

از یخ استفاده نکنید

وقتی دچار آفتاب سوختگی می شوید بسیار وسوسه انگیز است که از چند قالب یخ برای کاهش سوزش آن استفاده کنید. اما این کار نه تنها حال شما را بهتر نمی کند بلکه حتی موجب بدتر شدن اوضاع هم خواهد شد. بنابراین اگر واقعا می خواهید از یخ استفاده کنید بهتر است آن را درون یک پارچه کتان قرار دهید تا تماس مستقیم با پوست بدن نداشته باشد.

پماد بتامتازون برای آفتاب سوختگی

محل افتاب سوختگی را لمس نکنید

لمس کردن محل افتاب سوختگی موجب می شود که التهاب آن ناحیه بیشتر شود. پوست های مرده به مرور زمان از محل سوختگی جدا خواهند شد و نیازی به دخالت شما برای این کار نیست. ضمنا انجام این کار می تواند موجب گسترش عفونت به دیگر قسمت های بدن نیز شود.

برای افتاب سوختگی صورت چکار کنیم

به پزشک مراجعه کنید

اگر انجام این روش ها مثمر ثمر نیود و متوجه شده اید که وضعیت ناحیه آفتاب سوختگی در حال بدتر شدن هم است حتما به یک پزشک مراجعه کنید. اگر تاول هایی در محل آفتاب سوختگی مشاهده می کنید می تواند نشانه ای از بروز عفونت باشد که باید بلافاصله با مراجعه به پزشک از انتشار بیش از پیش آن جلوگیری نمایید. معمولا در این مواقع، پزشک با توجه به شرایط شما به تجویز پماد افتاب سوختگی مناسب خواهد پرداخت.

کرم رفع تیرگی پوست ناشی از آفتاب سوختگی

پیشگیری از آفتاب سوختگی

هرگز اهمیت پیشگیری را فراموش نکنید. با انجام توصیه های زیر می توانید احتمال مبتلا شدن به آفتاب سوختگی را به شدت کاهش دهید تا از دردسرهای بعدی آن نیز در امان باشید:

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

از کرم هایی استفاده نمایید که پوشت شما را در مقابل اشعه های فرابنفش UVA و UVB محافظت کند. این اشعه ها به اشعه آفتاب سوختگی معروف هستند. بنابراین ۲۰ دقیقه قبل از اینکه بیرون بروید از این کرم ها استفاده کنید تا پوست خود را برای محافظت در برابر نورهای مضر خورشید آماده کنید.

کرم رفع تیرگی پوست ناشی از آفتاب سوختگی

البته انواع مختلفی از کرم های ضد آفتاب وجود دارد. مثلا کرم هایی مخصوص آب تنی و شنا یا حتی کرم های ضد آفتاب مخصوص کسانی که قصد پیاده روی دارند. پس با توجه به موقعیت خود اقدام به تهیه کرم مناسب کنید.

استفاده متناوب از کرم ضد آفتاب

اگر مدت زیادی در زیر تابش مستقیم نور خورشید هستید بهتر است که هر ۹۰ دقیقه استفاده از کرم های ضد آفتاب را مجددا امتحان کنید. این زمان حتی در مواقعی که در حال کارهای سنگین یا شنا در آب هستید باید کوتاه تر هم باشد. البته این نکته باعث نشود که کار خود را با عجله انجام دهید. با دقت و حوصله همه منفذهای پوست صورت و دست خود را با کرم بپوشانید.

درمان آفتاب سوختگی صورت

از کلاه استفاده کنید

تقریبا غیر ممکن است که بتوانید از کرم ضد آفتاب برای پوست سر خود استفاده کنید و این نکته می تواند آسیب پذیری این ناحیه از بدن را به شدت بیشتر کند. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی روی پوست سر خود حتما از کلاه استفاده کنید. کلاه می تواند علاوه بر پوست سر، از صورت شما هم محافظت کند.

رفع تیرگی پوست ناشی از آفتاب سوختگی

به علائم بدن خود توجه کنید

اغلب اوقات وضعیت ظاهری بدن مشخص می کند که در چه حالتی قرار دارد. بنابراین اگر در زیر آفتاب هستید برای مدتی کار خود را متوقف کرده و شرایط بدن خویش را ارزیابی کنید. آیا حس می کنید بدنتان بیش از حد گرم شده است؟ احساس خشکی در پوست خود می کنید؟ آیا احساس درد و سوزش می کنید؟ هر کدام از این علائم می تواند نشانه ای از آغاز فرایند آفتاب سوختگی در پوست بدن شما باشد. حتی اگر همراه دوستتان بیرون هستید از وی بخواهید نگاهی به سر و صورت شما ببندازد تا ببیند که ایا نشانی از آفتاب سوختگی در شما مشاهده می کند یا خیر.

پماد افتاب سوختگی

مراقب خود در طول دوره درمان باشید

درمان آفتاب سوختگی شدید ممکن است حتی تا ۶ ماه هم طول بکشد. واضح است که اگر در طول این دوران مجددا دچار آفتاب سوختگی شوید، فرایند درمان خود را با اختلال مواجه می کنید. بنابراین در طول این مدت بیش از پیش مراقب پوست خود باشید و مدت زمان در معرض نور خورشید قرار گرفتن را کاهش دهید.

پماد افتاب سوختگی

پیش از این به معرفی بهترین ترکیبات خانگی برای ساخت روغن برنزه کننده پوست نیز پرداخته ایم.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز آی آر میکس سعی کردیم روش های درمان آفتاب سوختگی صورت را با شما در میان بگذاریم. همچنین روش های پیشگیری از بروز این مشکل را نیز توضیح دادیم.اگر در این زمینه تجربه یا سوالی دارید حتما آن را با ما در بخش نظرات و پیشنهادات در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی