چه کنیم دستانمان عرق نکند؟

چه کنیم دستانمان عرق نکند؟ آموزش راه های درمان قطعی عرق کف دست

۳
چه کنیم دستانمان عرق نکند؟ آموزش راه های درمان قطعی عرق کف دست
نمره 4 از 2 رای

عرق کردن کف دست ممکن است باعث خجالت در روابط اجتماعی شود. پس باید حتما برای حل این مشکل اقدام کنید. تنها با چند روش ساده معمولا می توانید دست های تان را خشک نگه دارید یا حداقل وقتی این اتفاق رخ می دهد آن را کنترل کنید. در این مطلب آی آر میکس به آموزش راه های درمان قطعی عرق کف دست پرداخته ایم.

درمان قطعی عرق کف دست در مردان و زنان با روش های خانگی

How to Get Rid of Clammy Hands

قبلا در آی آر میکس به مرور روش های درمان عرق سوز پا پرداختیم. در همین راستا این بار قصد داریم به مرور علت عرق دستان و روش های درمان آن بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

رفع سریع عرق کف دست

استفاده از پودر بچه یا هر پودر جاذب دیگر برای از بین بردن رطوبت یک راه ساده، مستقیم و نسبتا طولانی برای از بین بردن عرق دستان است که به طرق مختلف از جمله اضافه کردن پودر جاذب به دست ها انجام می شود. سعی کنید پودر بچه را بر روی همه جای دستتان بریزید و آن را در دستتان بچرخانید. در این صورت بلافاصله باید احساس خنکی و خشکی در دست هایتان داشته باشید. در زیر چند پودر دیگری که برای این مورد استفاده می شود آمده است:

  •  گچ
  • پودر تالک ( توجه کنید استنشاق زیاد از حد آن موجب مسمومیت می شود)
  • نشاسته ذرت ( گاهی اوقات به طور خاص برای این منظور در کشورهای اسپانیایی مورد استفاده قرار می گیرد)
  • جوش شیرین

چرا دستانمان عرق می کند

استفاده از ضد عرق بر روی کف دست ها. اکثر مردم از ضد عرق ها برای زیر بغل شان بطور روزانه استفاده می کنند. باور کنید یا نه می توانید با اسپری کمی از ضد عرق بر کف دست ها اثر مشابه را احساس کنید. قبل از استفاده از ضد عرق، دست هایتان را با دستمال خشک کنید تا تاثیر درستی بگیرید.

  • اطمینان حاصل کنید از یک ضد عرق برای درمان عرق کف دست استفاده می کنید نه فقط یک دئودورانت. اگرچه این دو محصول ترکیبی مشابه دارند ولی یکسان نیستند.
  • برای تأثیر قوی تر بهتر است از یک ضد عرق با ترکیب آلومینیوم استفاده کنید. آلومینیوم یکی از قوی ترین و تأثیرگذارترین مواد ضد عرق موجود است. برای مشکلات جدی تر حتی می توانید از ضد عرق های تجویزی مانند drysol که غلظت بیشتری از آلومینیوم را دارند استفاده کنید.

علت عرق کف دستان

گاهی برای موارد خفیف عرق دست با توجه به محیط اطرافتان از راه حل های ساده ای می توانید استفاده کنید. می توانید از دستمال های پارچه ای که قابل استفاده مجدد هستند و یا دستمال های کاغذی و مرطوب که پیشنهادی راحت و فوری هستند برای رفع سریع عرق کف دست استفاده کنید. اگرچه دستمال های مرطوب، خود دارای رطوبت هستند اما در طولانی مدت باعث مرطوب شدن دست نمی شوند.

درمان عرق دستان

الکل موجود در این دستمال ها با سرعت بالا تبخیر می شود و رطوبت را از دست خارج می کند. در حقیقت بسیاری از افرادی که دارای پوست ظریف هستند شکایت می کنند که استفاده از دستمال مرطوب باعث خشکی زیاد پوستشان می شود.

شستشوی دائم دست ها. اگر دست هایتان به سختی خشک می ماند ممکن است نیاز داشته باشید بارها و بارها آن ها را بشویید. شستشو با آب و صابون می تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و شما احساس خشکی کنید. با توجه به این مسئله ممکن است در روز بارها و بارها دستتان را بشویید. با این حال توجه کنید که اگر از صابون های حاوی مواد شوینده استفاده می کنید ممکن است دست هایتان خیلی خشک شود. اگر دست هایتان از شستشوی زیاد خشک یا تحریک می شوند، از یک صابون مرطوب کننده استفاده کنید.

چرا دستان عرق میکند

چه کنیم دستانمان عرق نکند

اگر از لوسیون ها استفاده می کنید ممکن است دست هایتان بیشتر دچار رطوبت شوند. در حالی که برخی لوسیون ها ( مانند آن هایی که ترکیبات شیمیایی ضد عرق دارند) می توانند دست تان را خشک کنند، برخی دیگر می توانند باعث مرطوب تر شدن آن شوند. برخی از مواد موجود در آن ها می تواند دست ها را مرطوب یا چرب کند. اگر به طور مرتب از لوسیون استفاده می کنید، به این نکته توجه داشته باشید که از لوسیون های دارای ترکیبات خشک کنندگی استفاده کنید.

درمان قطعی عرق کف دست

استفاده نکردن از دستکش. دستکش ها یا هر نوع پوششی که دستها را می پوشاند سبب عرق کردن دست می شوند. این مواد با نگه داشتن گرما و رطوبت در دست ها سبب تولید عرق بیشتری می شوند و این عرق هم به سختی تبخیر می شود.

کمبود کدام ویتامین باعث عرق دست میشود

برای رفع آن بهتر است دستها تا جایی که ممکن است هیچ پوششی نداشته باشند تا رطوبت آنها بصورت طبیعی تبخیر شود. اگر به علت سرما نمی توانید دستکش هایتان را در آورید بهتر است از دستکش های انگشتی و یا آنهایی که از مواد سبک تری ساخته شده اند استفاده کنید. این دستکش ها دست تان را گرم نگه داشته و از جریان هوا هم جلوگیری نمی کنند.

علت عرق دستان چیست؟ گاهی اوقات برخی چیزهای ساده مانند رژیم غذایی افراد منجر به عرق کردن بیش از حد دست ها می شود. اگر شما مستعد عرق کردن باشید، بعضی غذاها برایتان مشکل درست می کنند. اگر این غذاها و نوشیدنی ها در برنامه غذایی تان هستند، بهتر است از خوردنشان اجتناب کنید:

  • غذاهای ادویه دار: غذاهای تند و گرم سبب ایجاد گرما در بدنتان می شوند و ممکن است باعث تولید عرق هم شوند.
  • کافئین: بعضی ها به علت مصرف بیش از حد کافئین عرق می کنند، زیرا مواد موجود در آن سیستم عصبی بدن را تحریک کرده و باعث فعالیت بیشتر می شود. این اثر، اغلب موقع نوشیدن نوشابه های کافئین دار بیشتر می شود.
  • الکل: در بعضی افراد، نوشیدن الکل سبب ایجاد عرق می شود که در نتیجه فرآیندی به نام رگ‌گشادگی است که در آن عروق خونی گشاد شده و دمای پوست افزایش می یابد و در نهایت سبب ایجاد گرما می شود.

عرق کردن کف دست نشانه چیست

در بعضی افراد علت عرق کف دستان ناشی از یک مشکل فیزیکی نیست بلکه واکنشی به استرس ها و مشکلات ناشی از زندگیست. در این موارد حذف رطوبت تنها بطور موقت اتفاق می افتد. برای رفع کامل مشکل باید تنش های ذهنی و مسائل استرس زا حل شوند. هیچ راه دیگری وجود ندارد. تنش ها و استرس های افراد متفاوت است، بهترین راه کمک گرفتن از یک پزشک یا مشاور است. در اینجا برخی راه های مقابله با استرس بیان شده است:

  • یوگا
  • بیو فید بک
  • مراقبه
  • ترک عادات بد
  • برقراری ارتباط اجتماعی
  • رژیم های ورزشی جدید
  • تغییر سبک زندگی و کار

چه کنیم دستانمان عرق نکند

راه حل های پزشکی برای درمان قطعی عرق کف دست

اگر مشکل عرق دست تان بسیار حاد بوده و با تغییر روش زندگی و درمان های خانگی نمی توانید آن را از بین ببرید بهتر است با پزشک مشورت کنید. یک دسته از داروهایی که برای درمان عرق دستان استفاده می شود آنتی کولینرژیک نامیده می شوند. این داروها یا مختل کردن اثر یک ماده شیمیایی در مغز به نام استیل کولین تا حدی سبب کنترل میزان عرق کردن می شوند. توجه داشته باشید که آنتی کولینرژیک ها می توانند عوارض جانبی شامل موارد زیر داشته باشند:

  • افزایش دمای بدن
  • اختلال در بینایی
  • یبوست
  • کاهش تولید بزاق
  • گیجی
  • خواب آلودگی

علت عرق دستان

این یک روش iontophoresis نسبتا ساده است. در این روش، دست ها در حدود نیم ساعت در آب غوطه ور هستند در حالیکه جریان الکتریکی خفیف از طریق آن عبور می کند. با بسته شدن منافذ پوست، تعریق کاهش می یابد. جریان الکتریکی در حدی نیست که باعث درد شود. برای نتایج بهتر و بلند مدت تر بهتر است این روش چندین بار تکرار شود. در حالی که iontophoresis معمولا عوارض جانبی ایجاد نمی کند، در موارد نادر می تواند پوست را خشک یا دچار سوزش و تاول نماید.

چه کنیم دستانمان عرق نکند؟

تزریق بوتاکس برای کاهش عرق دست: اگرچه تزریق بوتاکس معمولا در موارد آرایشی استفاده می شود اما برای کاهش تعریق هم استفاده می گردد. درمان با بوتاکس با تزریق مقدار بسیار کمی از یک سم به نام سم بوتولینوم زیر پوست صورت می گیرد. در دوزهای کم، این سم پوست را تحریک می کند و با یک ماده شیمیایی که باعث فعال شدن غدد عرق می شود، تداخل می یابد. تداوم این درمان می تواند از تعریق بیشتر جلوگیری کند. عوارض جانبی آن عبارتند از:

  • کبودی یا قرمزی در محل تزریق
  • سر درد
  • نشانه های آنفولانزا
  • در موارد بسیار نامطلوب، نشانه های خطرناک مسمومیت با سم بوتولینوم (مشکل تنفس، مشکل صحبت کردن، مشکلات بینایی، ضعف)

درمان قطعی عرق کف دست

در مواردی که سایر درمان ها به رفع مشکل عرق دست کمکی نمی کنند و کیفیت زندگی بیمار تحت تأثیر این مسئله قرار می گیرد معمولا روش جراحی به عنوان آخرین راه استفاده می شود. آندوسکوپی سمپاتکتومی قفسه سینه (ETS) یک روش جراحی است که مسیرهای عصبی خاصی که موجب تعریق دست ها و زیر بغل می شوند را قطع می کند. اگرچه ETS به عنوان یک روش حداقل تهاجمی توصیف می شود اما در واقع یک جراحی بزرگ با بیهوشی عمومی است.

چرا دستان عرق میکند

در این روش، ممکن است مشکلات نادری اتفاق بیفتد اما مثل همه جراحی های دیگر احتمال عوارض جدی یا حتی مرگ در ETS وجود دارد. توجه داشته باشید که این یک روش دائمی بوده و راه برگشت ندارد.

درمان عرق دستان به شیوه های سنتی

برخی روش های طبیعی برای درمان عرق دست وجود دارد. اگرچه استفاده کنندگان این روش ها به تأثیر آنها اعتقاد کامل دارند اما شواهد علمی ناچیزی درباره اثر آن ها ذکر شده است. یکی از این راه حل های جایگزین این است که دستها را در چای سرد یا گرم قرار دهید. برای به دست آوردن نتیجه مطلوب تر به مدت یک هفته، روزی ۳۰ دقیقه دست ها را با چای بشویید.

چرا دستانمان عرق می کند
استفاده از سرکه سیب برای درمان عرق دست. در این روش دست ها بطور مستقیم در سرکه سیب قرار گرفته و هر پنج دقیقه یک بار آن را بشویید. در نهایت دستها با آب و صابون شسته شود. به یاد داشته باشید که شستشو با آب و صابون همان طور که در بالا گفته شد سبب خشکی پوست می شود. اگر بخواهید در حمام هم از این روش استفاده کنید می توانید یک یا دو فنجان از سرکه را به آب داخل وان اضافه کنید.

استفاده از داروهای گیاهی. برخی از افراد هم معتقدند استفاده از گیاهانی چون زردچوبه، شاتوری و پاتولا می تواند به کاهش تعریق دست و پا کمک کند. در حالی که بعضی از این گیاهان در درمان های سنتی کاربرد دارند ( مثلا زردچوبه به عنوان ضد التهاب و برای سؤ هاضمه در طب سنتی استفاده می شود) اما شواهد علمی اندکی برای اثبات این ادعا که این روش به کاهش تعریق دست ها کمک می کند، وجود دارد.

درمان عرق دستان

مکمل های هومیوپاتی یا برنامه های درمانی را در نظر بگیرید. یک جستجوی ساده می تواند ده ها درمان طبیعی و یا هومیوپاتی برای کاهش تعریق دست ها نشان دهد. این در مان ها اغلب به شکل مصرف گیاهان، ویتامین ها، قرص ها، مکمل ها و یا ترکیبی از همه این موارد هستند. اگرچه اغلب ادعاهای جسورانه ای درباره اثر بخشی این درمان ها گفته می شود اما در واقع این گونه درمان ها از نظر علمی اثبات نشده و کاربرد اندکی دارند. علاوه بر این چون این مکمل ها توسط سازمان هایی نظیر FDA تنظیم نشده اند، بنابراین هیچ تضمینی جهت استاندارد کیفیت شان وجود ندارد.

علت عرق کف دستان

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب دربارهاینکه چرا دستان عرق میکند صحبت کردیم. همچنین چند راه درمان عرق دستان را معرفی کردیم. اگر در این رابطه نظر یا پیشنهادی دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۳ دیدگاه

  1. مبل افرا گفت:
    2

    دوستم گواتر داشت مرتب کف دستش عرق می کرد

  2. آرمان گفت:
    1

    خیلی مطالبتون بروز و عالیه , موفق باشید .

  3. کامی گفت:
    1

    برخی بیماری ها مثل کم کاری تیروئید هم باعث تعریق کف دست میشن

تبلیغات متنی