How Should I Take Sertraline

عوارض مصرف طولانی مدت قرص سرترالین چیست؟

۰
عوارض مصرف طولانی مدت قرص سرترالین چیست؟
نمره 3.7 از 3 رای

سرترالین یک داروی ضد افسردگی در گروه داروهای موسوم به مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRI) است. سرترالین روی مواد شیمیایی مغز تأثیر گذاشته و برای افراد مبتلا به افسردگی، هراس، اضطراب و با علائم وسواس فکری و همچنین اختلال قبل از قاعدگی در زنان (PMDD)، مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب آی آر میکس می خواهیم به عوارض داروی سرترالین ۵۰ بپردازیم.

بهترین شکل مصرف قرص سرترالین چیست؟

?How Should I Take Sertraline

قبلا در آی آر میکس به معرفی جایگزین های قرص فلوکستین پرداخته بودیم. در راستای معرفی و بررسی عوارض داروهای ضد افسردگی، این بار می خواهیم شما را با عوارض مصرف سرترالین آشنا کنیم. شاید شما هم از دسته کسانی باشید که با تبلیغات و توصیه هایی چون سرترالین خیلی خوبه یا معجزه سرترالین برای درمان افسردگی مواجه شده اند. پس با ما همراه باشید.

موارد منع مصرف داروی ضد افسردگی سرترالین

اگر از پیموزید استفاده می کنید یا تحت درمان متیلن آبی تزریقی هستید، نباید از سرترالین استفاده کنید. اگر در ۱۴ روز گذشته از مهار کننده MAO، مانند ایزوکاروباکسید، لاینزولید، متیلن آبی تزریقی، فنلزین، رساگیلین، سلژیلین یا ترانیل سیپرومین استفاده کردید، سرترالین نخورید. برخی بچه ها و افراد جوان پس از اولین مصرف قرص های ضد افسردگی، به خودکشی فکر می کنند. در مورد تغییر حالات و علائم این افراد هوشیار بوده و هرگونه علائم جدید یا بدتر شدن حال آنها را به پزشکشان گزارش کنید. در صورت بروز علائم سندروم سروتونین مانند تحریک، توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان سریع قلب، سفتی ماهیچه ها، انقباض، از بین رفتن هماهنگی، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال فوریت های پزشکی را دنبال کنید.

معجزه سرترالین

اگر به سرترالین حساسیت دارید نباید آن را مصرف کنید. اگر دیسولفیرام مصرف می کنید یا واکنش شدیدی به این دارو دارید، شکل مایع سرترالین را هم نباید استفاده کنید. برای اطمینان از بی خطر بودن مصرف سرترالین در صورتی که از سابقه بیماری در موارد زیر برخوردار هستید، با پزشک خود مشورت کنید:

  • بیماری های قلبی، فشار خون بالا یا سکته مغزی؛
  • بیماری کبد یا کلیه؛
  • تشنج؛
  • مشکلات خونریزی یا مصرف وارفارین (کومدین، جانتوون)
  • اختلال دو قطبی
  • وجود سطح پایین سدیم در خون

برخی داروها ممکن است با سرترالین تداخل داشته باشند که در صورت مصرف آنها ممکن است به سندرومی تحت عنوان سندروم سرتونین دچار شوید. بنابراین اگر داروهای محرک، داروهای افیونی، محصولات گیاهی، سایر داروهای ضد افسردگی یا داروهای بیماری های روانی، پارکینسون، سردردهای میگرنی، عفونت های جدی یا داروهای جلوگیری از تهوع و استفراغ استفاده می کنید، قبل از مصرف سروتونین پزشکتان را در جریان بگذارید. قبل از مصرف داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب (NSAID)، برای درد، آرتروز، تب یا تورم از پزشکتان سؤال کنید. این داروها شامل آسپرین، ایبوپروفن (Advil ، Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، سلککسیب (Celebrex)، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و دیگر داروهاست. مصرف همزمان این داروها با سرترالین ممکن است سبب کبودی یا خونریزی شما شود. قبل از انجام هرگونه تغییر در نحوه یا زمان مصرف داروهای خود نیز حتما با پزشک مشورت کنید.

در صورت بارداری، پزشک تان را در جریان گذاشته و خودسرانه مصرف سرترالین را در این دوران  شروع یا متوقف نکنید. درباره اینکه آیا سرترالین به شیر مادر منتقل شده و سبب آسیب به کودک شیرخوار می شود یا نه هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست. در صورتی که در دوران شیردهی هستید، با پزشک خود مشورت کنید. افراد زیر ۱۸ سال نیز بدون اجازه دکتر نباید از سرترالین استفاده کنند.

نحوه مصرف قرص ضد افسردگی سرترالین

این دارو را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. دستورالعمل نسخه تان را دنبال کرده و به یاد داشته باشد که پزشکتان ممکن است گاهی دوز مصرفی را تغییر دهد. پس میزان کمتر یا بیشتر از دوز توصیه شده را مصرف نکنید. ممکن است این دارو به همراه غذا یا بدون غذا تجویز شود. سعی کنید هر روز دارو را سر ساعت مصرف کنید تا از عوارض مصرف طولانی مدت قرص ضد افسردگی  در امان بمانید.

شکل مایع سرترالین (کنسانتره خوراکی) باید قبل از مصرف، رقیق شود. برای اطمینان از میزان مصرف صحیح می توانید از قطره چکان استفاده کنید. دوز را با ۴ اونس (نصف فنجان) آب، زنجبیل، لیمو/ لیموترش، لیموناد یا آب پرتقال مخلوط کنید. برای رقیق کردن دارو نباید از مایع دیگری استفاده کرد. مخلوط را هم زده و سپس فورا میل کنید. جهت اطمینان از مصرف کامل دوز، کمی آب به همان لیوان اضافه کرده و به آرامی چرخانده، سپس بنوشید. مصرف دارو تا بهبود علائم ممکن است ۴ هفته طول بکشد. دارو را طبق دستورالعمل استفاده کرده و در صورت عدم بهبود علائم خود به پزشک اطلاع دهید. حواستان باشد که عوارض قطع سرترالین به صورت خودسرانه می تواند خظرناک باشد. ضمنا دارو را در اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری کنید. نکته دیگر اینکه هرگز برای جبران فراموشی مصرف قرص، دوز مصرفی را ۲ برابر نکنید. در صورت مصرف بیش از اندازه سراتین، باید فورا با اورژانس تماس بگیرید. هنگام مصرف سرترالین، به هیچ وجه الکل ننوشید. ‎

جایگزین قرص سرترالین

عوارض داروی سرترالین چیست؟

اگر با مصرف این دارو ، حساسیت هایی چون بثورات پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)، مشکلات تنفسی، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو نشان دادید،خیلی فوری به پزشک مربوطه مراجعه کنید. در صورت بروز عوارض جدید داروی سرتالین یا بدتر شدن علائم قبلی مانند تغییرات روحی و رفتاری، اضطراب، حملات هراس، مشکل در خواب، تحریک پذیری، آشفتگی، پرخاشگری، بی قراری، بیش فعالی (ذهنی یا جسمی)، افسردگی بیشتر، یا فکرهایی در مورد خودکشی یا صدمه زدن به خود، پزشک تان را در جریان بگذارید. سرترالین روی هوشیاری هم تأثیر گذار است. بنابراین هنگام رانندگی یا کاری که نیاز به هوشیاری دارد مراقب باشید. در موارد زیر حتما با پزشکتان تماس بگیرید:

  • تشنج
  • تاری دید، دید تونلی، درد چشم یا تورم
  • سردرد، سردرگمی، مشکلات حافظه، ضعف شدید، احساس عدم ثبات (علائم سطح پایین سدیم در بدن)
  • افزایش ناگهانی انرژی، رفتار غیرمعمول همراه با ریسک، احساس شادی شدید

از دیگر عوارض جانبی معمول مصرف سرترالین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خواب آلودگی یا خستگی
  • بی خوابی یا آشفتگی
  • سوء هاضمه، تهوع، اسهال، از دست دادن اشتها
  • تعریق
  • لرزش
  • مشکلات خواب (بی خوابی)
  • کاهش توان جنسی، ناتوانی جنسی یا مشکل در داشتن ارگاسم

سرترالین خیلی خوبه

جایگزین قرص سرترالین

مصرف همزمان قرص ضد افسردگی  با داروهای خواب آور می تواند تأثیر آن را بدتر کند. بنابراین قبل از مصرف قرص خواب، داروهای مسکن، آرام بخش ماهیچه، داروهای اضطراب، افسردگی یا تشنج با پزشک تان مشورت کنید. سایر داروهایی که ممکن است با سرترالین تداخل داشته باشند عبارتند از داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی بدون نسخه. در تمام این موارد، باید پزشک را در جریان بگذارید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس درباره از بین بردن عوارض قرص ضد افسردگی صحبت کردیم. اگر در این خصوص نظر یا پیشنهادی دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی