migren

این غذا و میوه ها که میگرن و سردرد شما را تحریک می کنند !

۱
این غذا و میوه ها که میگرن و سردرد شما را تحریک می کنند !
نمره 4 از 3 رای

میگرن یکی از بیماری‌هایی است که حتی کمی پیش از شروع، نشانه های آن امان فرد مبتلا را می‌برد. راهکارهای متعددی برای کنترل درد ناشی از این بیماری وجود دارد از جمله: مصرف دارو، کمپرس آب سرد و حبس شدن در اتاق تاریک. اما راهکار بهتری هم برای کنترل این درد آزاردهنده وجود دارد. این روش تغذیه مناسب است که می‌تواند به کنترل درد کمک کند

عوامل و مواد غذایی تحریک کننده میگرن و سردرد

Foods that exacerbate migraines

میگرن یک نوع سردرد است که گاهی درد آن ملایم و گاهی شدید و پی در پی است. درد در یک طرف سر شروع می شود و ضربان دارد است. مدت زمان میگرن ۲ تا ۷۲ ساعت است که با حالت تهوع، استفراغ، افزایش حساسیت به نور، افزایش حساسیت به صدا همراه است.

میگرن به ۲ صورت شایع و کلاسیک دیده می‌شود. در میگرن کلاسیک قبل از سردرد فرد علائمی مانند ایجاد خطوط زیگزاگ از یک طرف چشم و گسترش آن به تمام چشم تجربه می‌کند و پس از حدود ۱۵ دقیقه سر درد آغاز می‌شود و در میگرن شایع سردرد به شکل ناگهانی شروع می‌شود و از کم به زیاد می‌رسد.

migraines

عوامل تحریک کننده میگرن

عوامل تحریک کننده میگرن را می توان به ۵ دسته تقسیم کرد:

  • عامل ژنتیکی : مطالعه دوقلوها نشان می‌دهد که تأثیر ژنتیکی ۳۴ تا ۵۱٪ در احتمال ابتلا به میگرن مؤثر می ‌باشد. این رابطه ژنتیکی در میگرن ‌هایی که دارای اورا هستند نسبت به میگرن‌ هایی که اورا ندارند قویتر می‌باشد. برخی از گونه‌های ویژه ژن‌ها خطر ابتلا به این بیماری را به میزان کم تا متوسط افزایش می‌دهند. اختلالات تک ژن که باعث به وجود آمدن میگرن می‌شوند اندک هستند. یکی از این گونه‌ها به عنوان میگرن نیم فلج خانوادگی شناخته شده است، که نوعی میگرن با اورا می‌باشد، و از طریق کرموزوم غیر جنسی غالب به ارث می‌رسد. این اختلالات با انواع کدگذاری ژنی برای پروتئین‌هایی که کار انتقال یون را بر عهده دارند، در ارتباط می‌باشند. اختلال ژنتیکی دیگری که در بوجود آمدن میگرن دخیل است سندرم کاداسیل یا کرموزوم غیر جنسی غالب سرخرگی مغزی با آنفارکتوس و لولکو انسفالوپاتی می‌باشد
  • محرک‌ها : میگرن‌ها ممکن است توسط محرک‌ها بوجود آیند. محرک می‌ تواند بیش از ۲۴ ساعت قبل از شروع علایم بیماری خود را نشان دهد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد امواج ناشی از بسیاری از وسایل الکترونیکی از جمله: ماکروفر، موبایل، تبلت، لپ تاپ، می‌توانند محرک این بیماری و حتی موجب تشدید سر درد در این بیماران شوند.

migraines

  • جنبه‌های فیزیولوژیکی : از میان محرک‌های رایج گزارش شده می ‌توان به استرس، گرسنگی، و خستگی (همه این موارد به طور یکسان در بوجود آوردن سردرد تنشی مؤثر می‌باشند) اشاره کرد. احتمال وقوع میگرن‌ها در دوران عادت زنانگی بیشتر است. تأثیرات هورمونی دیگری، نظیر نخستین عادت زنانگی، استفاده از داروهای ضد قاعدگی خوراکی، قاعدگی، پیش یائسگی، و یائسگی، همچنین در این بیماری نقش دارند. معمولاً، میگرن‌ها در طول دوره دوم و سه‌ماهه سوم یا پس از یائسگی بوجود نمی‌آیند.[۱۶]
  • جنبه‌های تغذیه‌ای : بررسی محرک‌های تغذیه‌ای ثابت کرده‌اند که شواهد این بیماری بیشتر مبتنی بر ارزیابی‌های فردی است و از این رو برای اثبات یا رد هر گونه محرک خاص محکم نمی‌باشند.. در خصوص مواد خاص هم به نظر نمی‌رسد شواهدی برای تأثیر تیرامین در میگرن وجود داشته باشد و این در حالی است که مونوسدیم گلوتامیک (MSG) به عنوان یک محرک تغذیه‌ای در این بیماری مکرراً گزارش می‌شود.و شواهد از اثبات این امر به طور پیوسته عاجز بوده‌اند.
  • جنبه‌های محیطی : بررسی محرک‌های بالقوه محیط‌های درونی و بیرونی نشان داد که شواهد کلی برای اثبات تأثیر این محرک‌ها ضعیف هستند، با این حال پیشنهاد بر این است که افرادی که دچار میگرن هستند اقداماتی پیشگیرانه ‌ای را در خصوص کیفیت هوا و نور محیط‌های درونی انجام دهند. همچنین عواملی نظیر رژیم غذایی نامناسب، اضافه وزن، بوها و حتی تشعشع وسایل الکترونیکی ارتباطی نظیر تلفن‌های همراه، رایانه‌های همراه و استفاده بیش از اندازه از صفحه نمایش‌های قدیمی موسوم به CRT نیز تأثیر زیادی بر بروز سردردها دارد.

که در ادامه این پست ما روی عامل محرک تغذیه ای تمرکز می کنیم.

مواد غذایی و میوه های تحریک کننده میگرن

در افرادی که مستعد میگرن هستند یک سری غذاها وجود دارند که اغلب سبب تحریک سردرد می گردند. معمولا سردردهای میگرنی شامل یک سری واکنش در عروق خونی و سیستم اعصاب بدن می باشند.

برخی از غذاهای رایجی که ممکن است محرک سردردهای میگرنی باشند عبارت هستند از:

  • محصولات لبنی از جمله شیر پرچرب، شیر بز، پنیر، ماست و…
  • شکلات
  • تخم مرغ
  • مرکبات
  • گوشت از جمله: گوشت گاو، مرغ، خوک، ماهی، ماهی دودی، و…
  • بادام زمینی
  • گوجه فرنگی
  • پیاز
  • ذرت
  • گندم به شکل نان، پاستا و…
  • نوشیدنی های الکلی به ویژه شراب قرمز
  • نوشیدنی های کافئینه از جمله قهوه و چای و کولا، منوسدیم گلوتامات، آسپارتات(نوعی شیرین کننده مصنوعی) و نیتریت ها
  • هات ‌داگ، غذاهای کنسروی، رنگ غذا و…
  • پیاز خام
  • غذاهای تند و پر ادویه
  • میوه هایی مانند آناناس، کیوی، پرتقال، توت ‌فرنگی و موز
  • غذاهای حاوی ماده پروتئینی تیرامین
  • غذاهای سرخ کرده
  • ادویه جات
  • جگر گوسفند
  • غذاهای مانده
  • انواع سوسیس و کالباس
  • سس های سالاد، سویا سس و کلیه محصولات تخمیری سویا
  • انواع ترشی ها و زیتون فراوری شده
  • آجیل های شور و مانده
  •  سوپ های آماده
  • چیپس و  پفک
  • آسپارتام و شیرین کننده های مصنوعی

migraines

غذاها و میوه های ایمن و بی خطر برای میگرن

غذاهایی که مصرف آن ها برای میگرن بی خطر می باشند عبارت هستند از:

  • برنج به ویژه برنج قهوه ای
  • سبزیجات برگ سبز پخته مانند بروکلی، اسفناج و …
  • سبزیجات پخته با رنگ زرد پر رنگ و یا مایل به نارنجی مانند هویج و یا سیب زمینی شیرین پخته
  • سبزیجات پخته ی زرد رنگ مانند کدوی تابستانی
  • مصرف میوه های پخته و یا خشک شده مثل گیلاس، گلابی، آلوها و …
  • آب(اعم از آب ساده و یا کربناته) ولی سایر نوشیدنی ها(حتی چای گیاهی) می توانند محرک سردرد باشند.
  • ادویه های گیاهی؛ معمولا مصرف مقادیر متعادل از نمک، وانیل و دیگر چاشنی های گیاهی در بیماری میگرن تحمل می شوند و محرک سردرد نمی باشند.

migraines

و در مورد آن دسته از غذاها که نه در لیست غذاهای ایمن و نه در لیست غذاهای مضر برای میگرن هستند می بایست جانب احتیاط را رعایت کرد چرا که این احتمال وجود دارد که آن ها نیز محرک میگرن باشند. تقریبا هر نوع غذایی(به غیر از غذاهای ایمن)، می تواند برای برخی افراد محرکی برای تشدید میگرن باشد، لذا این دسته از غذاها را نه می توان خیلی در مظان اتهام قرار داد و نه احتمال مُضر بودن شان را دور از انتظار پنداشت و می بایست جانب احتیاط را در مصرف آن ها رعایت کرد.

نکته ای که در تاثیرات سوء مواد غذایی بر میگرن باید توجه داشت آن است که تجربیات شخصی افراد نیز در این زمینه می تواند مفید باشد.

همچنین مصرف سیگار، بیخوابی، گرسنگی، فشار روحی، استرس‌ بر شدت میگرن تاثیر می گذارد.

روش تشخیص غذاهای تحریک کننده میگرن

برای مثال می توانید برای ۲ هفته فقط از غذاهای ساده و بی خطر برای میگرن بخورید و سپس به تدریج یک قلم غذای جدید را به رژیم غذایی تان بیفزایید و اگر پس از چند مرتبه مصرف نمودن ماده ی غذایی جدید، هیچ علامتی از میگرن را مشاهده نکردید به سراغ غذای بعدی بروید.

به همین ترتیب ادامه دهید و هر بار که با مصرف یک ماده غذایی جدید، علایم میگرن را در خود مشاهده کردید آن ماده ی غذایی را از لیست غذاهای مصرفی خود خارج نمایید. بدین ترتیب با گذشت زمان لیستی از غذاهای محرک، که میگرن تان را  تشدید می کنند به دست می آورید.

توجه : هر سردردی نشانه میگرن نیست و بیماران از مصرف خود سرانهٔ دارو پرهیز کرده و حتما به پزشک مراجعه کنند.

درمان گیاهی میگرن

به جای استفاده از داروهای شیمیایی، برای درمان و کم کردن سردردهای میگرنی از دمنوش‌هایی که طبیعت در اختیارتان قرار می‌دهد، استفاده کنید.

درمان سردردهای شدید میگرن با گل مینا

از سال‌ها پیش، اروپایی‌ها برای درمان سردردهای شدید میگرنی از گل مینا استفاده می‌کردند. پس از آن طی دو دهه گذشته در طب نوین هم تاثیر مثبت این نوع دمنوش برای درمان میگرن به اثبات رسید. نوشیدن این دمنوش اثرات جانبی نیز به همراه ندارد. از آنجا که میگرن نوعی سردرد عروقی است و به دلیل بروز مشکل در بعضی از رگ‌های خونی مغز به‌وجود می‌آید، با مصرف مسکن‌ها درمان نمی‌شود. دلیل مصرف گل مینا به‌عنوان درمان خانگی برای رفع سردردهای میگرنی، ترکیب‌های این گیاه است که پایانه‌های عصبی را مورد هدف قرار می‌دهد.

احتیاط کنید: زنان باردار نباید دمنوش گل مینا استفاده کنند. چون مصرف این گیاه دارویی باعث بروز انقباض‌های رحمی می‌شود.

migraines

تسکین درد میگرن با فلفل هندی

فلفل قرمز یکی از گیاهانی است که مصرف آن میان مبتلایان به بیماری میگرن دیده می‌شود. به‌این دلیل که فلفل هندی یا قرمز می‌تواند درد میگرن را تسکین دهد، افرادی که سردردهایشان به بخش خاصی از سر مربوط نیست و در تمام سر پخش می‌شود می‌توانند با خوردن فلفل هندی یا قرمز بیماری‌شان را تسکین دهند. فلفل ترکیب فعالی به نام کپسایسین دارد. این ماده تسکین‌دهنده درد است. به‌این ترتیب که مسیر انتقال پیام‌های عصبی از طریق گیرنده‌های درد به مغز را تغییر می‌دهد. البته هندی‌ها برای این درمان گیاهی روش خاصی دارند.

migraines

درمان حالت تهوع ناشی از سردردهای میگرنی با زنجبیل

معمولا از این گیاه برای خوش طعم کردن غذا استفاده می‌شود، اما گذشته از این، زنجبیل می‌تواند برای درمان حالت تهوع ناشی از سردردهای میگرنی موثر باشد. علاوه بر این گیاه زنجبیل در کنترل و بهبود سردردهای میگرنی نقش مهمی دارد. نکته مهم این‌که اثر زنجبیل در پیشگیری و کنترل میگرن با ضد دردهای شیمیایی برابری می‌کند.

migraines

نعنا گیاهی برای کنترل سردرد در افراد مبتلا با میگرن

نعنا ترکیب‌های فعالی به نام منتول دارد که همین ترکیب باعث کنترل سردرد در افراد مبتلا به میگرن می‌‌شود. روغن نعنا هم برای درمان سردرد مناسب است. کافی‌ است مقداری از آن را روی پیشانی‌تان بمالید. وقتی روغن نعنا را به این شیوه روی پیشانی می‌مالید، منتول در کاهش دردهای میگرنی و حالت تهوع ناشی از آن تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت. این گیاه خاصیت بازکنندگی رگ‌های خونی را دارد. به ‌این ‌ترتیب خون در سر بهتر به جریان درمی‌آید.

migraines

بابونه؛ معجزه ضداسترس

چای بابونه یکی دیگر از داروهای گیاهی مورد توجه افراد مبتلا به میگرن است که به آرامش و خواب بهتر این افراد کمک می‌کند. بابونه استرس‌های وارد شده به سیستم عصبی را آرام می‌کند. بنابراین افراد مبتلا به میگرن باید چای بابونه را به‌ عنوان یک نوشیدنی همیشگی در رژیم‌ غذایی‌شان داشته باشند. این چای برای کودکان هم ضرری ندارد.

migraines

روغن اسطوخودوس برای درمان سردردهای میگرنی

این گیاه نه‌تنها بوی خوبی دارد؛ بلکه به ‌عنوان یک داروی خانگی برای درمان سردردهای میگرنی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید این روغن را به ‌طور موضعی هم مصرف کنید.

نکته: این روغن را نباید بخورید و مصرف آن به صورت موضعی یا تنفسی توصیه می‌شود.

migraines

فرونشاندن سردردهای شدید میگرنی با سنبل‌الطیب

از ترکیب سنبل‌الطیب و گل گاوزبان به عنوان داروی گیاهی آرامبخش استفاده می‌‍‌شود. اما گذشته از آن، دمکرده این گیاه به تنهایی باعث فروکش کردن سردردهای شدید می‌شود که می‌توانید به‌عنوان یک مسکن گیاهی از آن استفاده کنید.

migraines

کاهش سردرد، تنش و گرفتگی عضلات ناشی از میگرن با روغن ریحان

ریحان یکی از گیاهان معطر و خوشبوست که در غذاهای ایتالیایی مانند پاستا و پیتزا زیاد از آن استفاده می‌شود و طعم و بوی خوبی دارد. افرادی که می‌خواهند ســردردهای میگرنی شدیدشان را به کمک داروهای طبیعی درمان کنند، بهتر است سراغ روغنی بروند که از این گیاه گرفته می‌شود و می‌تواند داروی خانگی موثری باشد. ریحان برای کاهش سردردها، تنش و گرفتگی عضلات مفید است.

migraines

نظرات و پیشنهادات؟

اگر شما هم میگرن را تجربه کرده اید و غذا یا نوشیدنی وجود دارد که در لیست بالا نیست آن را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. فرزام گفت:
    1

    ماهی ،خصوصا ماهی تن به شدت روی میگرن من اثر نامطلوب دارد.
    معمولا غذاهای سرد مثل بادمجان و غذاهای رب دار هم سردردم را تشدید می کند.
    البته ریشه اصلی سردردهای من بیشتر فکر است.اعصاب و روانم که به هم می ریزد سردرد تشریف میآورد و خانه می کند.سپاس از مطالب جالبتان

تبلیغات متنی