Early Symptom Of Multiple Sclerosis

چگونه بفهمیم ام اس داریم؟ ۱۶ عدد از مهم ترین علت و علائم بیماری ام اس

۰
چگونه بفهمیم ام اس داریم؟ ۱۶ عدد از مهم ترین علت و علائم بیماری ام اس
امتیاز دهی به نوشته

بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا بیماری ام اس یک اختلال مرتبط با سیستم ایمنی و بیماری پیشرونده می باشد بدین معنا که سیستم ایمنی بدن که برای مقابله با عول خارجی طراحی و تنظیم شده به اشتباه به بخش های داخلی بدن حمله کرده و عملکرد حیاتی آنان را با اختلال مواجه می سازد. در این بیماری پوشش حفاظتی سلول های سیستم عصبی مورد هجوم قرار گرفته و به کاهش عملکرد مغز و نخاع منجر می شود. در این پست قصد داریم تا شما را با مهم ترین علت و علایم بیماری ام اس بیشتر آشنا کنیم با ما همراه باشید.

چگونه بیماری ام اس را تشخیص دهیم؟ علائم ام اس در نوجوانان و کودکان

Early Symptom Of Multiple Sclerosis

چگونه بیماری ام اس را تشخیص دهیم؟ بیماری ام اس یک بیماری با علایم غیر قابل پیش بینی بوده که می تواند از لحاظ شدت متفاوت باشد. در حالی که برخی از افراد ممکن است خستگی و بی حسی را تجربه کنند، موارد شدیدتر این بیماری می تواند با فلجی، از دست دادن بینایی و کاهش عملکرد مغزی همراه گردد. علایم اولیه بیماری ام اس عبارتند از:

  • مشکلات بینایی
  • بی حسی یا گرفتگی
  • درد و اسپاسم
  • ضعف و خستگی
  • مشکلات تعادل یا سرگیجه
  • مشکلات مثانه
  • اختلال عملکرد جنسی
  • مشکلات شناختی

مشکلات بینایی از علایم بیماری ام اس

یکی از علائم اولیه بیماری ام اس مشکلات بینایی می باشد. التهابات می توانند بر روی عصب بینایی تاثیر گذاشته و دید مرکزی را مختل سازند. این حالت می تواند باعث تاری دید، دوبینی یا از دست دادن بینایی شود. شما ممکن است بلافاصله متوجه این مشکلات بینایی نشویید چرا که فرآیند از دست دادن بینایی به آرامی صورت می گیرد. احتمال بروز درد ممکن است در هنگام نگاه کردن به سمت بالا، به یک طرف و یا حتی همراه با از دست دادن بینایی وجود داشته باشد. روش های مختلفی برای مقابله با این مشکلات بینایی وجود دارد.

بیماری ام اس

گرفتگی و بی حسی یکی دیگر از علائم ام اس

بیماری ام اس عصب های مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می دهد. این حالت بدین معنی است که سیگنال های متناقضی را در بدن ارسال می کند. و یا حتی گاهی اوقات هیچ گونه پیامی را ارسال نمی کند. این حالت با عنوان خواب رفتگی یا بی حسی نیز شناخته می شود. بنابراین یکی از مهم ترین علت و علائم بیماری ام اس بی حس و کرختی می باشد. این حالت می تواند بخش های مختلفی از بدن مانند صورت، دست ها و پاها و انگشتان را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم ام اس در نوجوانان: درد و اسپاسم

درد مزمن و اسپاسم عضلانی یکی از راجترین علایم بیمای ام اس می باشد. در یک مطالعه مشخص شد که نیمی از افراد مبتلا به این بیماری از درد مزمن رنج می برند. گرفتگی عضلانی و اسپاسم نیز بین افراد رایج است. شما ممکن است گرفتگی عضلانی و مفصلی را به صورت غیر قابل کنترل و کاملا ناگهانی با درد شدید تجربه کنید. اغلب پاها تحت تاثیر قرار گرفته اما درد پشت نیز شایع است.

علایم بیماری ام اس

خستگی و ضعف

خستگی و ضعف ناخواسته حدود ۸۰ درصد از افراد مبتلا به این بیماری را به عنوان یکی از علایم اولیه ام اس خفیف تحت تاثیر قرار می دهد. خستگی مزمن زمانی اتفاق می افتد که عصب موجود در ستون مهره ها با تحلیل مواجه می شود. معمولا خستگی به صورت ناگهانی ظاهر شده و بهبود آن چند هفته به طول می انجامد. ضعف قابل توجه در ابتدا در پاها مشاهده می گردد.

مشکلات تعادل و سرگیجه

سرگیجه و مشکلات هماهنگی و تعادل می توانند تحرک اشاخص افراد مبتلا به بیماری ام اس را کاهش دهند. افراد اکثر اوقات به دلیل مشکلات راه رفتن به پزشک مراجعه می کنند پس میتوان گفت یکی از علائم اولیه بیماری ام اس عدم تعادل و سرگیجه است. افراد مبتلا به بیماری ام اس اغلب احساس سرگیجه یا چرخیدن اطراف را به دور سر خود احساس می کنند. این علایم با ایستادن مشاهده می شوند.

بیماری ام اس

اختلال عملکرد مثانه و روده

علائم بیماری ام اس در زنان و مردان: اختلال عملکرد مثانه یکی دیگر از مشکلاتی است که ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به بیماری ام اس تجربه می کنند. این حالت شامل تکرر ادرار، حالت شدید ادرار کردن و یا ناتوانی در نگه داشتن ادرار می باشد. اغلب علایم مرتبط با ادرار غیر قابل کنترل اند. اغلب افراد مبتلا به MS یبوست، اسهال یا از دست دادن کنترل روده را تجربه می کنند.

اختلال جنسی

تحریک جنسی ممکن است برای افراد مبتلا به MS مضرر باشد چرا که افراد دچار اختلال سیستم عصبی مرکزی و یا شروع حملات ام اس می شوند.

مشکلات شناختی

حدود نیمی از مبتلایان به این بیماری با مشکلات شناختی روبه رو می شوند. این حالت می تواند باعث مشکلات زیر گردد:

  • مشکلات حافظه
  • مشکلات کلامی
  • مشکلات سازمان دهی
  • کوتاهی مدت زمان تمرکز
  • افسردگی و سایر مشکلات عاطفی

بیماری ام اس

تغییراتی در سلامت عاطفی

افسردگی عمده در میان افراد مبتلا به ام اس وجود دارد. استرس ناشی از بیماری ام اس می تواند باعث تحریک پذیری، نوسانات خلقی و وضعیتی با نام Pseudobulbar گردد. که شامل خنده ها و گریه های غیر واقعی می باشد. تحمل علایم ام اس همراه با مسائل و مشکلات خانوادگی می تواند افسردگی و سایر مشکلات عاطفی را در این افراد دامن بزند.

چه عواملی دیگر باعث بیماری ام اس میشود؟

همه افراد مبتلا به ام اس علایم مشابهی ندارند. علایم مختلف می توانند در طول دوره عود یا حمله انواع بیماری ام اس بروز یابند. همراه با علایم بیان شده در موارد قبل امکان بروز علایم زیر نیز وجود دارند:

  • از دست دادن شنوایی
  • تشنج
  • لرزش های غیر قابل کنترل
  • مشکلات تنفس
  • لکنت زبان
  • مشکلات بلع

چنان چه علاقه مند به مطالعه مشکلات تنفسی و بیماری های ریه می باشید ما به شما خواندن این پست را پیشنهاد می کنیم.

آیا بیماری ام اس ارثی است؟

این بیماری لزوما یک بیماری ارثی نیست ولی داشتن یک خویشاوند درجه اول مبتلا به این بیماری شانس ابتلا را قویتر می کند.

تشخیص بیماری ام اس چگونه است؟

یک متخصص مغز و اعصاب از چندین آزمایش (تشخیص ام اس با آزمایش خون) برای تشخیص بیماری ام اس استفاده می کند. معاینه عصبی، معاینه چشم برای ارزیابی بینایی و بیماری های چشمی، یک تصویر برداری MRI برای ایجاد تصاویر مقطعی از مغز و نخاع، نمونه برداری از مایع مغزی نخاعی همگی آزمایشاتی هستند که به یک تشخیص قطعی تر کمک خواهند کرد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست با معرفی ۱۶ عدد از مهم ترین علت و علائم بیماری ام اس در کنار شما بودیم. در صورتی که نظر یا پیشنهادی در این باره دارید آن را با ما در بخش دیدگاه های این پست در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی