Fifteen Brain Exercises to Keep Your Mind Sharp

آموزش بهترین راه های پرورش فکر و خلاقیت در بزرگسالان و کودکان

۲
آموزش بهترین راه های پرورش فکر و خلاقیت در بزرگسالان و کودکان
امتیاز دهی به نوشته

انسان ها از همان کودکی با خلاقیت متولد می شوند اما با گذر زمان بخش زیادی از این قابلیت مهم را از دست می دهند. رفتار والدین و شرایط اجتماعی می تواند به راحتی خلاقیت کودکان را از بین ببرد. در این مطلب می خواهیم نگاهی به راه های پرورش فکر و خلاقیت در بزرگسالان و کودکان داشته باشیم و نکاتی را به شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

آموزش پانزده تمرین برای تقویت خلاقیت ذهن در کودکان و بزرگسالان

Fifteen Brain Exercises to Keep Your Mind Sharp

به طور کلی تمرین های بسیار زیادی برای پرورش فکر و افزایش خلاقیت وجود دارد اما می خواهیم به چند مورد ساده آن ها اشاره کنیم. در این مطلب نگاهی به پانزده تمرین برای تقویت خلاقیت ذهن در کودکان و بزرگسالان خواهیم انداخت.

۱- با چاپستیک غذا بخورید

این نوع غذا خوردن برای مغز، هضم و همچنین مصرف کالری مفید است. چنانچه در این مورد آمادگی لازم دارید، از دست غیر تخصصی خود استفاده نمائید. استفاده از چاپستیک (چوب های غذای شرقی) می تواند در پرورش فکر شما شدیدا کمک کننده باشد. جالب است بدانید ما در آی آر میکس آموزش کامل روش خوردن غذا با چوب چینی یا چاپستیک کراه ای را ارائه داده ایم در صورت تمایل نگاهی به این مطلب بیندازید.

با چاپستیک غذا بخورید

۲- کارهایتان را با چشم بسته انجام دهید

زمان دوش گرفتن، شانه زدن مو یا مرتب کردن لباسهای شسته شده، سعی کنید کارتان را با چشم بسته انجام دهید. این باعث می شود که مغز شما از مسیرهای عصبی جدید استفاده کند. بدیهی است که نباید با چشمان بسته، کاری انجام دهید که می تواند شما یا دیگران را در معرض خطر قرار دهد. بستن چشم یکی از ساده ترین و موثرترین راه های پرورش فکر و خلاقیت می باشد و نباید آن را دست کم گرفت.

۳- کارها را وارونه انجام دهید

مغزتان را با نگاه کردن به چیزهای وارونه، تحریک کنید. یکی از بهترین تقویت خلاقیت ذهن همین موضوع است و تاثیر بسیار خوبی هم به همراه داشته است. برای شروع به طور مثال، ساعت مچی را بر عکس ببندید و سعی کنید ساعت را بیش از پیش بخوانید. این باعث می شود که مغز شما هر بار که به ساعت نگاه می کنید، فکر کند و از یکی از راه های تقویت مخچه کمک گرفته باشید. شما همچنین می توانید ساعت یا تقویم ها را معکوس آویزان کنید و به آن ها در این شرایط نگاه بیاندازید.

۴- برای تقویت خلاقیت ذهن از مسیرهای جدید بروید

در مسیرهای روزمره، مغزتان به صورت خودکار عمل کرده و بسیار کم تحریک می شود. ولی مسیرهای جدید، قشر مغز و هیپوکامپ را فعال می کند و در پرورش فکر مفید خواهد بود. گفته شده است که بیل گیتس هر روزه به منظور فعال شدن مغز خود، مسیرهای مختلفی را برای رفتن ازخانه تا محل کارش انتخاب می کرده است. صرفا نیازی به رانندگی هم نیست و پیدا کردن مسیرهای جدید به رانندگی با ماشین محدود نمی شود. هنگام پیاده روی، دوچرخه سواری یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می توانید مسیرهای جدیدی را بیابید.

پرورش فکر

۵- با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید

هنگام ارتباط با دیگران می توانید افکار و عقاید جدیدی از خودتان نشان دهید. همچنین می توانید مزایای بیشتری از طریق ارتباط با انسان هایی که مخالف شما هستند کسب کنید. در جستجوی افرادی با علایق، حرفه ها و مهارت های مختلف باشید تا تجربیات جدیدی را به ذهن خود اضافه و به پرورش فکر و خلاقیت خود کمک کنید.

ما برای جوانای که ارتباط برقرار کردن در محیط های عمومی برایشان مشکل است مطلب چگونه در دانشگاه جذاب باشیم را پیشنهاد میکنیم.

۶- ورزش کنید

تمرینات جسمی ممکن است مهمترین کاری باشد که می تواند مغزتان را به شکل خوبی حفظ کند. ورزش کردن حتی ممکن است مهم تر از فکر کردن هم باشد. ورزش با افزایش مواد مغذی مغز مانند سروتونین، دوپامین و نور اپی نفرین، استرس را کاهش می دهد و آرامش شما را شدیدا بالا می برد. ذهن آرام می تواند به خوبی فکر کند و پرورش فکر بهتری هم داشته باشد. و یکی از بهترین ورزش ها برای رسیدن به این آرامش یوگا است که ما قبلا در آی آر میکس آموزش تصویری حرکات یوگا را ارئه دادیم.

۷- سرگرمی خلاقانه انجام دهید

سرگرمی های هنری مانند مدیتیشن به مغز قدرت تمرکز می دهند. آنها به عنوان یک ضد افسردگی طبیعی عمل کرده و از پیری مغز جلوگیری می کنند. بافندگی به عنوان یک هنر می تواند مفید باشد. در تحقیقی، ۳۵۰۰ بافنده شرکت کردند و نتایج نشان داد که بیش از ۸۰ درصد افرادی که افسردگی داشتند با این کار احساس شادمانی داشتند. مثلا یک شال گردن مردانه اسپرت ببافید و آن را به عزیز خود هدیه دهید! می توانید از بازی های پرورش خلاقیت گروهی هم استفاده کنید، مثلا می توانید با دوستان یا آشنایان به انجام بازی مافیا بپردازید.

سرگرمی خلاقانه

۸- زبان جدید یاد بگیرید

اگر میخواهید مهارت های حل مسئله خود را بهبود بخشید، یک زبان جدید را مطالعه کنید. تحقیقات نشان داده افراد دو زبانه در حل معما بهتر از افراد یک زبانه عمل می کنند و نتایج بهتری را ثبت خواهند کرد. چنانچه زبان جدید را به خوبی آموخته باشید، مغز شما نیز در انجام هر گونه وظایف ذهنی، مانند برنامه ریزی و حل مساله، بهتر عمل می کند.

۹- مدیتیشن انجام دهید

از بین تمرینات ذهنی، مدیتیشن ممکن است بیشترین چالش را برای تقویت مخچه شما به همراه داشته باشد. مزایای مدیتیشن شامل کاهش استرس، بهبود حافظه ، توانایی یادگیری ،افزایش تمرکز و توجه و حتی کاهش آتروفی مغز است.

مدیتیشن

۱۰- برای پرورش فکر غذاهای مختلف بپزید

اگر فکر می کنید آشپزی فقط مهیا کردن غذاست، سخت اشتباه می کنید. آشپزی نه تنها شما را چالاک و فعال می کند، بلکه انرژی و سلامتی شما را هم بهبود می دهد. با پختن انواع مختلف غذا، خلاقیت خود را به نمایش می گذارید و توجه به جزئیات هنگام آشپزی، تمرکز را بهبود می دهد.

۱۱- مغزتان را ورزش دهید

زمان حل معما یا سودوکو، خاصیت انعطاف پذیری مغزتان بهبود پیدا می کند. توانایی مغز در سازماندهی مسیرهای عصبی و اتصالات سیناپسی، خاصیت انعطاف پذیری مغز نامیده می شود. خریدن و استفاده از بازی فکری جدید می تواند به پرورش فکر شما شدیدا کمک کند و با آگاهی از این الگوهای جدید، توانایی های شناختی ما نیز بهبود می یابند. بهترین بازی فکری بزرگسالان برای بحث انطاف پذیری مغزی و پرورش فکر ، بازی هایی مشابه سودوکو یا حتی جداول ساده می باشد.

بهترین بازی فکری

۱۲- برای پرورش فکر موسیقی بنوازید

زمان نواختن آهنگ، با به خاطر سپردن نت ها، استفاده از دست ها و احساس موسیقی، قسمت های خاصی از مغزتان فعال می شوند. همانطور که شما به طور همزمان این کارها را انجام می دهید، مهارت های حرکتی، مهارت های تحلیلی، حافظه و خلاقیت را توسعه می دهید. از آنجایی که توانایی کودکان در یادگیری بالاتر است، می توان با این روش، خلاقیت کودکان پیش دبستانی را هم افزایش داد.

۱۳- کارهای جدید انجام دهید

کارهایی که قبلا هرگز انجام نداده اید را شروع کنید، مثلا به جایی که نرفته اید سفر کنید یا غذاهای محلی نا آشنا را تست کنید. یک سرگرمی که کاملا خارج از شخصیت شما است را امتحان کنید و آن را یاد بگیرید. روش های بسیار زیادی برای افزایش خلاقیت مغز در بزرگسالان و نوجوانان وجود دارد که می توانید نگاهی به آن ها بیاندازید.

۱۴- با صدای بلند کتاب بخوانید

با یک دوست یا کودک، به نوبت کتابی را خوانده و یا گوش دهید. اگر این کار برایتان امکان پذیر نیست، به کتاب های صوتی گوش دهید. با این کار قوه تخیل شما به شیوه ای دیگر فعال می شود. البته توصیه می شود برای درس خواندن از این روش استفاده نکنید، زیرا انرژی بسیار زیادی از شما می گیرد و اصلا اصولی نیست! می توان از این روش برای افزایش خلاقیت کودکان پیش دبستانی هم کمک گرفت اما نباید صدای شما بسیار بلند باشد.

با صدای بلند کتاب بخوانید

۱۵- دست ها را عوض کنید

اگر راست دست هستید، سعی کنید از دست چپ خود برای انجام کارهایی مانند مسواک زدن، خوردن و استفاده از موس کامپیوتر استفاده کنید. استفاده از دست غیر تخصصی، باعث افزایش فعالیت مغز می شود. این موضوع در ابتدا کار بسیار سختی برایتان خواهد بود ولی تمرین خوبی به مغز شما می دهد و در پرورش فکر شدیدا مفید خواهد بود.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از آی آر میکس نگاهی به روش های پرورش فکر و افزایش خلاقیت داشتیم. اگر شما هم تجربه و نکته ای در این زمینه دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۲ دیدگاه

  1. سفارش آنلاین چاپ آکسون گفت:
    0

    عالی بود خیلی خوب بود برام

  2. اینتل گفت:
    0

    تو دانشگاه سر یه کلاسی یکی از اساتید هر سری به بچه های می گفت یه جای جدید بشینند و طبق عادت ترن جای سری قبل بشینن. یه جور تمرین ذهنی بود که شما اشاره کردید.

تبلیغات متنی