مضرات و عوارض مصرف نوشابه های انرژی زا چیست؟

مضرات و عوارض مصرف نوشابه های انرژی زا چیست؟

۰
مضرات و عوارض مصرف نوشابه های انرژی زا چیست؟
امتیاز دهی به نوشته

انواع و اقسام نوشابه ها در سوپر مارکت ها وجود دارند که هر کدام در تبلیغات خود به موارد مختلفی جهت جذب مخاطب اشاره می کنند. یکی از این نوشابه ها، نوشابه افزایش انرژی است که تاکید زیادی بر افزایش انرژی و مفید بودن برای ورزشکاران دارد. در این مطلب آی آر میکس می خواهیم به بررسی مضرات و عوارض مصرف نوشابه های انرژی زا بپردازیم.

معرفی مضرات مواد انرژی زا در نوشابه های هایپ و ردبول

Warnings Issued Over Energy Drinks

قبلا در آی آر میکس به آموزش تهیه نوشیدنی با آب گازدار پرداخته بودیم. اما اگر قصد خرید نوشابه از یک سوپر مارکت را داشته باشید حتما با نوشابه های انرژی زا هم آشنا هستید. در این مطلب قصد داریم شما را با عوارض ردبول و دیگر نوشابه های افزایش انرژی آشنا کنیم.

نوشابه انرژی زا چیست؟

گرچه تعریف استانداردی از نوشابه های انرژی زا وجود ندارد ولی به طور کلی نوشابه هایی غیر الکلی که دارای کافئین، تائورین (نوعی آمینو اسید)، ویتامین و دیگر عناصر هستند را در این دسته قرار می دهند. این نوشابه ها از دهه ۶۰ میلادی در ژاپن مطرح شدند و به سرعت در اروپا نیز به محبوبیت دست یافتند.

تفکر عمومی که راجع به این نوشابه ها وجود دارد، محرک بودن، بهبود کارایی و افزایش انرژی بدن است. در حال حاضر صنعت نوشابه های انرژی زا در جهان بسیار سود آور است. در ایالات متحده طبق آمارها، ۳۰ درصد افراد بزرگسال و ۶۸ درصد افراد جوان تر از این نوشابه ها استفاده می کنند. همچنین نرخ فروش جهانی آن در سال ۲۰۱۲ تا ۱۲ بیلیون دلار تخمین زده شده است.

مضرات نوشابه انرژی زا برای کودکان

تحقیقات نشان داده است که عمده مضرات مواد انرژی زا به وجود کافئین در محتوای آن بر می گردد. به طور کلی عوارض استفاده از این نوشابه ها می تواند به موارد زیر برگردد:

  • مصرف بیش از حد کافئین می تواند موجب تپش قلب، فشار خون بالا، تهوع و استفراغ، تشنج و حتی در برخی موارد مرگ شود.
  • استفاده زیاد از این نوشابه ها می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را به شدت افزایش دهد.
  • تاخیر در بارداری، وزن کم نوزاد به هنگام تولد و همچنین مرگ جنین از عوارض این نوشابه ها برای زنان باردار هستند.
  • تاثیر منفی بر سیستم عصبی و قلبی عروقی کودکان و نوجوانان
  • تاثیر بر بروز رفتارهای سوء در کودکان
  • ایجاد گرایش و وابستگی به مواد ناسالم
  • تاثیر منفی بر سلامت دندان ها
  • شاید این نکته تا حدودی عجیب به نظر بیاید. اما علیرغم اینکه بسیاری از ورزشکاران از این نوشابه ها برای کسب انرژی بیشتر استفاده می کنند، اما چاقی یکی از عوارض جدی آن است.

نوشابه های انرژی زا

نوشابه افزایش انرژی علاوه بر مواردی که ذکر شد دارای عناصری دیگر نظیر گیاه گوارنا نیز هستند. می توان گفت بسیاری از تاثیرات بلندمدت این عناصر ترکیب شده در نوشابه های افزایش انرژی هنوز ناشناخته است. تحقیقات مشخص کرده است که کافئین موجود در نوشابه های افزایش انرژی در کاهش خواب آلودگی موثر است. ولی از طرفی دیگر نیز می تواند موجب بروز رفتارهای عصبی و خشونت آمیز از سوی فرد شود.

پیشنهاد محققان در رابطه با کاهش عوارض انرژی زا هایپ و دیگر مدل ها

محققان راه هایی را برای کاهش عوارض نوشابه های انرژی زا هایپ و دیگر مدل ها پیشنهاد داده اند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره کرده ایم:

  • کاهش مقدار مجاز استفاده از کافئین در نوشابه های افزایش انرژی
  • ایجاد محدودیت هایی در فروش این نوشابه ها به کودکان و نوجوانان
  •  آموزش های همگانی راجع به مضرات کافئین و نیز نوشابه های افزایش انرژی
  • وضع قوانین و محدودیت هایی در رابطه با نحوه تبلیغات این نوشیدنی ها. برای مثال در مکان هایی که محل رفت و آمد کودکان و نوجوانان است نباید به تبلیغاتی مثل نوشابه افزایش انرژی گلد یا بهترین نوشابه انرژی زا هایپ پرداخت.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس مضرات مواد انرژی زا را با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی