Troubleshooting Car Alternator and Charging System Problems

آموزش تعمیر و عیب یابی آلترناتور ماشین در خانه

۰
آموزش تعمیر و عیب یابی آلترناتور ماشین در خانه
امتیاز دهی به نوشته

تعمیر آلترناتور خودرو  یکی از ساده ترین مواردی است که هر راننده ای در طول دوران رانندگی و مالکیت خودرو با آن مواجه می شود. دینام ، آلترناتور و در حالت کلی سیستم شارژ خودرو نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. به همین دلیل ما امروز در آی آر میکس به آموزش تعمیر و عیب یابی آلترناتور ماشین در خانه می پردازیم.

چگونه آلترناتور ماشین را در خانه عیب یابی کنیم؟

Troubleshooting Car Alternator and Charging System Problems

امروزه دینام ها اصطلاحا دینام آلترناتور هستند که بهره وری بیشتری دارند و با وجود حجم کمتر ارزان تر هستند. دینام یا دینامو در اصطلاح یک تولید کننده برق است. هنگامی که موتور خودروی شما روشن می شود آرمیچر دینام آلترناتور روشن شده و دور محور خود به سرعت می چرخد و تولید برق می نماید و چون برق باتری برای موتور و سایر بخش های خودرو مانند موتور ، استارت ،چراغ ها و … کافی نیست و همچنین برای شارژ باتری از دینام استفاده می گردد.

بنابراین ما امروز در آی آر میکس به آموزش تعمیر دینام و از جمله تعمیر دینام پژو ۴۰۵ ،پراید و.. می پردازیم. در ادامه از شما دعوت می کنیم تا مقاله ما با موضوع آموزش تصویری تعمیر آمپر بنزین ماشین پراید، سمند و .. در خانه را مطالعه نمایید.

مقدمه ای بر روش های عیب یابی آلترناتور ماشین

مشکلات آلترناتور ماشین و سیستم شارژ شما ممکن است در یکی از موارد زیر خودش را نشان دهد.

  • در درجه اول روشن شدن چراغ خطر باتری خودروی شما یا نشانگر سیستم شارژ
  • موتور به سختی روشن می شود و گاهی ختی استارت نمی خورد
  • مصرف بیش از حد آب توسط باتری
  • سرو سدای زیاد آلترناتور
  • نور چراغ های جلو به طور ناگهانی کم می شود.

هرچند این مشکل و مشکلات دیگر ممکن است ناشی از خطای سیستم و یا موارد دیگر نیز باشد. با این حال قبل از جابه جایی ، تعویض یا تعمیر آلترناتور باید عیب یابی کنید که مشکل شما از چیست. اغلب با چند آزمون ساده می توان مشکل شارژ خودرویتان را بفهمید.

چراغ باتری

علائم خرابی آلترناتور ماشین

۱- روشن شدن چراغ اخطار: روشن شدن چراغ خودروی شما می تواند یکی از علائم خرابی آترناتور ماشین شما باشد. و اگر این چراغ به صورت مستمر روشن ماند ،نشان دهنده این است که خودروی شما دارد از شارژ باتری استفاده می کند. در این حالت بهتر است به یک تعمیرکار مراجعه نمایید. البته همیشه روشن شدن چراغ به معنی مشکل در سیستم شارژ و دینام شما نیست و بلکه می تواند به علت وچود مشکل در سیستم اطلاع رسانی خودروی شما باشد.

۲- روشن نشدن خودرو: دومین نشانه مهم از عیب در سیستم شارژ خودرو شما این است که خودروی شما به خوبی شارژ نمی شود. یا به عبارتی اگر موتور خودروی شما به سختی روشن می شود نشانگر آن است که عیبی در سیستم شارژ خودروی شما وجود دارد.

استارت

۳- کار بیش از حد باتری: در صورتی که باتری بیش از حد معمول گرم شود و یا آب بسیار زیادی مصرف شود نشانگر این است که دینام شما باتری را اور شارژ می کند و به طبع آن آب بسیار زیادی مصرف می کند. در صورتی که شما به این مشکل رسیدگی نکنید می تواند باعث شود باتری شما کم کم خراب گردد.

تست عمومی برای بررسی سیستم شارژ خودرو

۱- بررسی بصری از سیستم شارژ: برای عیب یابی دینام ماشین هنگامی که موتور خاموش است کاپوت را بالا بزنید و اجزای مختلف الکترونیکی سیستم برق خودرو را بررسی کنید. به دنبال چیزهایی مانند یک تصمه شل ، مشکلات اتصالات الکتریکی ، پیچ و مهره های گم شده و خوردگی و نقص و گرد و خاک در اطراف باتری و کابل ها بگردید. هنگام بررسی تسمه ها تنظیمات آن ها را نیز بررسی کنید. در صورت لزوم تنطیمات آن ها را بررسی کنید و توسط راهنمای تعمیر یا دفترچه راهنما تنطیمات را چک کنید.

Troubleshooting Alternator and Charging System Problems

هم چنین بهتر است هر ۶ ماه یک بار برای بررسی باتری و دینام آلترناتور خودرویتان به یک تعمیرکار مراجعه نمایید. سیم ها و اتصالات را در پشت دینام و باتری بررسی کنید و به دنبال خوردگی در اتصالات ،سیم های آسیب دیده و عایق های سوخته باشید.

۲- روشن بودن نور نشانگر: به ترتیب ابتدا استارت بزنید و خودرو را در حالت دنده قرار دهید. ولت متر را در طول مسیر باتری حرکت دهید  ،اگر در یک قسمت ولت متر جریان را نشان نداد یعنی آن قسمت ( سیم ، بست ،اتصال،منبع جریان و ..  ) مشکلاتی وجود دارد و برق منتقل نمی شود.

برخی مشکلات متداول دینام و عیب یابی دینام خودرو

  1. خرابی آفتامات دینام پراید : یکی از مواردی که باعث از کار افتادن کامل دینام می شود خرابی آفتامات دینام است. کار نکردن دینام  از مهمترین  علائم خرابی آفتامات دینام پراید  است. بهتر است که هرگز آفتامات را تعمیر نکنید و فورا آن را تعویض نمایید تعویض آفتامات دینام پراید راهکار مناسبی برای دارندگان پراید است که دچار این مشکل شده اند و دینام شما با آفتامات جدید تا سالیان سال می تواند کار کند.
  2. خرابی بلبرینگ دینام پراید: یکی دیگر از این موارد خرابی بلبرینگ دینام پراید است که می تواند برای استاتور (یکی از قطعات دینام ) و در نهایت آلترناتور ماشین ایجاد مشکل کند. از نشانه های خرابی بلبرینگ سرو صدای زیاد و آسیاب مانند آلترناتور ماشین است.به مشخصات دینام پراید  که یک دینام نود آمپری است و به طبع آن برای تعمیرات آلترناتور پراید  باید به دنبال بلبرینگ و قطعات مناسب آن باشید.
  3. خرابی مدار دینام خودرو: یکی دیگر از مشکلات دینام، خرابی مدار الکتریکی است. در این حالت در اکثر موارد دینام خودرو سالم است و علت شارژ نشدن خودرو خرابی در مدار الکتریکی است. همچنین اگر به آموزش تعمیر کمپرسور کولر و تنظیم گاز کولر ماشین پراید ، ۲۰۶ و سمند علاقه مند هستید می توانید این مطالب را در مقاله ای که پیش از این منتشر کرده ایم دنبال کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس در مورد  آموزش تعمیر آلترناتور خانه صحبت کردیم. اگر در این رابطه و یا تعویض زغال دینام پراید نکته، پیشنهاد یا تجربه ای دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی