خوراکیهای مفید برای درمان کم خونی و بهترین غذا برای کم خونی در بارداری

وقتی گلبول های قرمز خون کاهش می یابد جریان اکسیژن در بدن کاهش پیدا می کند. عضلات و بافت ها به دنبال اکسیژن برای انجام فعالیت های خود می باشند. محققان بیان کردند کم خونی باعث خستگی، حساسیت به سرما، سرگیجه، تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم یا سردرد می شود. قاعدگی در زنان خود عاملی برای کم خونی است. با آی آر میکس همراه باشید تا بهترین غذا ها و خوراکی برای کم خونی را به شما معرفی کنیم.

برای درمان کم خونی چه بخوریم؟ انواع میوه ها، خشکبار و.. جایگیزین مناسب برای قرص های کم خونی

What To Eat For Treating Anemia

اگر فکر می کنید که ممکن است دچار کم خونی شده باشید به پزشک خود مراجعه کنید. البته کم خونی های معمولی را میتوان با تغییر شیوه زندگی برطرف کرد تا نیازی به دکتر نداشته باشد. اولین نکته ای که باید بهش توجه کنید میزان آهن موجود در غذا است. محققان می گویند: فقط افزایش مصرف آهن در رژیم غذایی میتواند باعث ترشح اکسیژن در خون شما شود. در ادامه با ما همراه باشید.

برای درمان کم خونی چه بخوریم؟

اگر شما هم کم خونی دارید نگران نباشید. طبق تحقیقات محققان بیشتر افراد کم خونی دارند مخصوصا کودکان و زنان باردار حتی در کشورهای پیشرفته این مشکل وجود دارد. آهن برای کمک به ایجاد هموگلوبین است که توسط سلول های قرمز استفاده می شود. اکسیژن در سراسر بدن از ریه و عضلات به بقیه بدن منتقل شود. سلول های خون از هموگلوبین برای کمک به انتقال دی اکسید کربن استفاده می کنند. از علایم کم خونی همانطور که در بالا اشاره کردیم خستگی، اختلال در معده و عدم انرژی برای انجام کارهای روزمره است. بهترین درمان کم خونی با غذا و خوراکی های مفید است.

مفید ترین غذا و خوراکی برای کم خونی

۱- سبزیجات تیره مانند اسفناج و..

طبق نظر محققان دو نوع آهن در گیاهان و خوراکی های یافت می شود که برای کم خونی مفید تر هستند. ۷۰ درصد آهن موجود در منابع حیوانی است و ۳۰ درصد در منابع گیاهی موجود است که توسط بدن جذب می شود. اسفناج بهترین ماده غذایی برای کم خونی و غنی از آهن است آن را بخار پز کنید و با چند قطره آب لیمو تازه میل کنید.

خوراکی برای کم خونی

۲- خشکبار برای کم خونی: آجیل ها و دانه های روغنی مانند پسته، تخم کدو و..

در حال حاضر دانه و آجیل ها به خاطر چربی های که دارند مضرترین خوراکی برای بدن ما است. دانه های کدو و پسته برای کم خونی بسیار مفید است و بهتره هر روز در رژیم خود مصرف داشته باشید. خوردن چند عدد پسته به صورت مداوم کم خونی را برطرف می کند. حبوبات مانند نخود، نخود سبز و لوبیا چیتی منبع غنی آهن هستند و از آجیل‌ها بادام‌ زمینی، بادام و گردو بهترین گزینه‌های خشکبار برای دریافت آهن هستند.

خوراکی برای کم خونی

۳- گوشت قرمز بدون چربی و جوان بهترین غذا برای کم خونی

برای کم خونی از گوشت کوساله به صورت روزانه تغذیه کنید. تحقیقات نشان می دهد به منظور جذب بهتر آهن با خوراکی های که غنی از آهن هستند ویتامین C مانند گوجه فرنگی، توت فرنگی، پرتقال، بروکلی و.. مصرف کنید.

خوراکی برای کم خونی

۴-برای درمان کم خونی چه بخوریم؟ سویا، باقالی و ..

باقالی جز خانواده سویا ها محسوب می شود. سویا به دلیل ساختار پروتئینی که دارد بهترین منبع برای مبارزه با کم خونی است. سویا از مواد غذایی است که پروتئین دارد و این ترکیب مانع جذب آهن می شود بنابراین مصرف توام سویا با منابع گوشتی، غذاهای مضر برای کم خونی و مواد معدنی است.

خوراکی برای کم خونی

۵- غذاهای دریایی: ماهی، میگو و..

ماهی ها و انواع صدف ها برای علاقمندان به غذاهای دریایی و کم خونی بسیار موثر است. خوردن ساردین یکی دیگر از گزینه های عالی برای جلوگیری و بهبود کم خونی است. میگوی سرخ یا سوخاری شده، میزان کالری دریافتی را افزایش می‌دهد در حالی که می‌توان با بخارپز کردن این منبع پروتئینی و زدن چاشنی‌ مانند آب لیموترش تازه به آن، وعده غذایی کم‌کالری و در عین حال مغذی‌ تهیه نمایید.

خوراکی برای کم خونی

۶- کینوا خوراکی برای کم خونی

کینوا یکی از غذاهایی که برای کم خونی مفیدند و از غنی‌ترین منابع پروتئین است که بشر تا امروز مصرف کرده است و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است. غلات، میگوها غنی شده از آهن، جو، گندم و .. سرشار از آهن هستند.

خوراکی برای کم خونی

۷- جگر مرغ، گوسفند بهترین غذا برای کم خونی

مقدار آهن جگر بالاتر از گوشت قرمز و تقریباً سه برابر آن است، به همین دلیل منبع بسیار خوب آهن به حساب می آید و در کم خونی فقر آهن بسیار موثر میباشد و جایگزین بهتری برای انواع قرص های کم خونی است. جگر علاوه بر اینکه غنی از آهن بوده حاوی املاح دیگری همچون منیزیم،‌ کلسیم و فسفر است.

خوراکی برای کم خونی

۸- شیره توت، خرما؛ سه شیره و ..

شیره انگور و توت یا همان سه شیره به عنوان بهترین مواد غذایی برای کم خونی است. شیره های مختلف توت، انگور و.. به عنوان منبع خوبی از کلسیم، منزیم و ویتامین و.. می باشد. سعی کنید شیره ها را روی نان تست یا بلغور جور بخورید.

خوراکی برای کم خونی

۹- حبوبات مانند عدسی و..

با توجه به تحقیقات حبوبات مخصوصا عدس برای کم خونی موثر است. مصرف روزانه یک پیمانه عدسی بدن شما را از پروتئین تامین می کند. عدس منبع عالی از فیبر است. بعضی از خوراکی ها مانند قهوه و چای جذب آهن را کاهش می دهند. از خوردن چی و قهوه بعد از غذا خودداری کنید زیرا تمام آهن غذا را از بین می برد. مصرف چای و قهوه یکسااعت الی دو ساعت بعد از غذا مجاز است.

خوراکی برای کم خونی

۱۰- صبحانه برای کم خونی: تخم مرغ

تخم مرغ علاوه بر انتخاب اول برای خوردن صبحانه است. آنها به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای کم خونی با سطح بالای آهن است. تخم مرغ را می توانید با اسفناج و.. به عنوان یک ناهار عالی میل نمایید. برای صبحانه هم میتوانید در کنار نان و دانه ها مانند گردو و کره بادام زمینی و گوجه فرنگی بخورید.

خوراکی برای کم خونی

۱۱- کنجد

دانه های کنجد منبع غنی از آهن است و در فنجان کنجد حدود ۲۰ میلی گرم آهن وجود دارد. کنجد دارای مواد مغذی مانند فسفر، ویتامین و روی است. بهترین راه برای قرار دادن در رژیم غذایی استفاده کنجد در سالاد است. یک قاشق کنجد در سالاد حدود یک میلی گرم آهن دارد. اگر به کنجد علاقمند هستید میتوانید از کنجد در خیلی از خوراکی ها استفاده کنید.

خوراکی برای کم خونی

۱۲- نخود یکی از بهترین حبوبات برای کم خونی

مصرف روزانه نخود حتی به اندازه یک قاشقبرای کم خونی بسیار موثر است و گزینه خوبی برای گیاهخوران است. هوموس نخود با لیمو بهترین انتخاب برای خوراکی برای کم خونی است. درمیان حبوبات‌، نخود درجه خونسازی به مراتب بالاتر از عدس است.

خوراکی برای کم خونی

۱۳- غلات صبحانه بهترین خوراکی برای کم خونی

خوردن غلات مخصوص صبحانه ارزش غذایی بالای از مواد معدنی مانند فیبر، روی، کلسیم را در خود جایی می دهد. به تنظیم سطح فشار خون کمک می کند چرا که حاوی سدیم هستند. این مواد غذایی در تولید سلول‌های قرمز خون بسیار موثر هستند و از کم‌خونی جلوگیری می‌کنند.

خوراکی برای کم خونی

۱۴- لوبیا سیاه خوراکی برای کم خونی

لوبیا سیاه منبع خوبی از آهن است. سعی کنید در دستورات غذایی از لوبیا سیاه استفاده کنید و با مواد غذایی مانند کوجه فرنگی، فلفل، کلم بروکلی، گل کلم مصرف کنید. اگر علاقمند به دانستن دستورات غذایی با لوبیا سیاه هستید کافی است یک سرچ کنید تا مصارف لوبیا سیاه در غذا را بدانید.

خوراکی برای کم خونی

پیشنهاد می کنیم پست قبلی آی آر میکس با عنوان قویترین چربی سوز ها : غذاها ، سبزیجات و خوراکی هایی که باعث لاغری شکم میشود را مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما ؟

در این پست آی آر میکس درباره خوراکی برای کم خونی صحبت کردیم نظرات خود را درباره انواع قرص های کم خونی چیست؟ خشکبار برای کم خونی چیست؟ همچنین میتوانید راهکارهای درمان کم خونی با غذا را در بخش دیدگاه پست عنوان کنید.

خوراکیهای مفید برای درمان کم خونی و بهترین غذا برای کم خونی در بارداری
امتیازدهی به این پست

وارد کانال آی آر میکس شوید
منبع : آی آر میکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *